یک ملکه جدید ویدئو‏های مستقل سر برآورده است

0
84

آیا ستاره ویدئو های «اونا» و «داستان ارواح» آماده تاج گذاری به عنوان ملکه سینمای مستقل است؟

به گزارش بانی ویدئو به نقل از گاردین، جینا رولندز، پارکر پوزی، کلویی سوینی و گرتا گرویگ. این ها ملکه های سینمای مستقل ایالات متحده هستند، زنانی که افسانه های شان به خاطر نقش آفرینی در ویدئو های بودجه پایین ساخته شده، کسانی که از آرامش و باحال بودن درونی و بازده کاری بالای شان استفاده کرده اند تا تبدیل به شخصیت های اصلی این گوشه عزیز و متزلزل صنعت ویدئو شوند و آن را زنده نگه دارند. اما با اکران شدن ویدئو های «اونا» و «داستان ارواح» در ماهی که گذشت، یعنی دو ویدئو محبوب و قابل توجه سینمای مستقل که نقش اصلی هر دوی شان را رونی مارا بازی کرد، آیا حالا وقت تاج گذاری نفر بعدی شده است؟

مسلما مارا آن حضور خیره کننده و جذابیت غیرمتداول مورد نیاز برای تبدیل شدن به ملکه سینمای مستقل را دارد. دختر خوشگل های بدیهی را به عهده سینمای تابستانی بلاکباسترها بگذارید چون سینمای مستقل از آن نوع ظاهری بهره و لذت می برد که استیون سودربرگ کارگردان سابق مارا آن را زمانی «یک چهره بسیار کلاسیک و تقریبا ویدئو صامتی» خوانده بود. ویدئووگرافی او هم جور در می آید: او در سال ۲۰۱۳ ویدئو «Ain’t Them Bodies Saints» را با دیوید لوری کارگردان ساخت و حالا در «داستان ارواح» با او همراه شده که می تواند آغاز یک رابطه دوستی خلاقانه باشد که در گذشته شاهد شکل گیری آن بین سوینی و ویت استیلمن و همچنین گرویگ و نوآ باومباک بوده ایم.

بگذارید اینطوری بگوییم: نزدیک ترین حالت مارا به نقش های سینمای پولساز فرنچایزی که تا به حال زیرساخت بیشتر مسیرهای حرفه ای کاری هالیوودی بوده، زمانی بود که او در بازسازی آمریکایی ویدئو «دختری با خالکوبی اژدها» ساخته دیوید فینچر نقش لیزبت سالاندر، شخصیت منزوی و آشوب گرای اصلی داستان را ایفا کرد.

در عین حال، جدیدترین ویدئو مارا یعنی «اونا» از آن نوع ویدئو هایی است که شاید تنها یک ملکه حقیقی سینمای مستقل بتواند بسازد. بودجه اش بسیار پایین است، شخصیتش بسیار پیچیده است و سخت می توان ارتباطی صمیمی با او برقرار کرد و البته موضوع ویدئو هم از آن نوع موضوع های عجیب است؛ قربانی سوء استفاده در دوران کودکی که حالا بزرگسال شده، با کسی که از او سوء استفاده کرده بود رو به رو می شود و فکر می کند هنوز به او علاقه مند است. چنین ویدئوی هرگز نمی تواند مخاطبان را به مولتی پلکس ها بکشاند. این ویدئو تمام شاخص هایی را دارد که نخستین کسی که ملکه این نوع سینما بود، یعنی جینا رولندز، آن ها را تعیین کرد. وقتی او می خواست درباره نقش نمادینش در ویدئو «گلوریا» صحبت کند، گفته بود: «جان (کاساوت) این نقش را برای یک ستاره بسیار بزرگ نوشت که او هم آن را رد کرد. حس می کرد به اندازه کافی پر زرق و برق نیست. من به او گفتم من این نقش را می خواهم و اصلا هم برایم مهم نیست که به من پول بدهی یا نه.»

این نکته آشکار می کند که ملکه سینمای مستقل، همتای مرد واقعی ندارد. مثلا همبازی های همیشگی مارا یعنی کیسی افلک و حوآکین فینیکس، کسانی هستند که به طور متداول روی فرش قرمز دیده می شوند و بن مندلسون هم که در «اونا» نقش آفرینی می کند، ستاره ای است به سبک و شیوه استیو بوشمی، یک بازیگر خاص موفق که بعضی مواقع نقش های بزرگتر در ویدئو های کوچکتر پیدا می کند. یک ملکه حقیقی سینمای مستقل نمی تواند وارد مجموعه بازیگران مکمل یک ویدئو بشود و با آن ها وفق پیدا کند؛ او بیش از حد درخشان و بیش از حد غیرعادی است.

البته دقیقا همینجا هم هست که شانس ملکه بودن مارا ضعیف می شود. پیشینیان او همگی جذبه خاص خود را به نمایش گذاشته اند، اما در مورد مارا، این مسئله بیشتر در مورد تمام کیفیت هایی نمود پیدا می کند که با همان «چهره ویدئو صامت» پیدا می شوند. این همان کیفیتی است که باعث شده او در میان کارگردان های بزرگ از سودربرگ گرفته تا ترنس مالیک و اسپایک جونز، بسیار محبوب باشد.

«اونا» روز جمعه اول سپتامبر اکران می شود.

[ad_2]

banifilm.ir

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید