»   سینما  »   «گمشدگان» زیر پوست شهر
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ , ساعت ۱۱:۰۴

«گمشدگان» زیر پوست شهر

بانی ویدئو-گروه تلویزیون ـ فاطمه شهدوست: «گمشدگان» عنوان جدیدترین سریال رضا کریمی است که این روزها مراحل پایانی ویدئوبرداری را پشت سر می گذارد و پخش آن مدتی است که در شبکه ۲ آغاز شده است.
کریمی در این سریال از منظر جدیدی موضوع اعتیاد و تأثیرات آن را به رشته تصویر در آورده است. بازگشت این کارگردان به قاب جعبه جادویی بهانه ای شد تا هنگام تولید سریال «گمشدگان» به یکی از لوکیشن های این سریال سر بزنیم.
لوکیشن سریال خانه ای مجلل، با نمایی سفید رنگ در یکی از کوچه های منظریه.
بعد از ورود از در فلزی این خانه و گذر از یک راهروی کوتاه که ۲ طرف آن با باغچه هایی تزیین شده بود، پلکان یکی از ورودی های آن درست روبرویتان قرار می گیرد و بعد از طی کردن آنها و گذر از راهروی دیگری داخل ساختمانی قرار می گیرید که در نگاه اول با وجود پلکان مرمری که به طبقه دوم خانه می روند، شما را یاد کاخ هایی می اندازد که امروز برخی از آنها موزه شده اند.
بهرام ابراهیمی و کوروش تهامی در آن اتاق مشغول صحبت هستند و در حیاطی که گوشه ای از آن یک استخر خالی قرار دارد و در بخش هایی از آن درختهای گردو کاشته شده، مهتاش نجومی که ضبط پلان مربوط به او تمام شده است مشغول قدم زدن است.
روشنک گرامی نیز در داخل خانه، خودش را برای ضبط سکانسی که پیش رو دارد، آماده می کند.
در این میان نجومی مثل همیشه از حرف زدن امتناع می کند و در فرصتی که بین ضبط سکانس ها وجود دارد، به سراغ کوروش تهامی می روم.
گفتنی است که لوکیشن فعلی، خانه پرویز پورحسینی در سریال است، که با نام آقای عضدی نقش آفرینی می کند.
در این خانه ترنج که نقش او را روشنک گرامی بازی می کند و در واقع دختری است که در مسیر پیش رویش با آدم های مختلف آشنا می شود، از طریق آقای عضدی با پسر او که دارای یک معلولیت است و کوروش تهامی نقشش را بازی می کند، آشنا می شود.

 

کوروش تهامی در خصوص نقشش در این سریال و عاملی که باعث پذیرش آن شده به بانی ویدئو گفت: مسعود در این سریال کاراکتری است که مقداری مشکلات فیزیکی دارد. دیدش با اشکال مواجه است و روحیات خاص خود را دارد، در کل این شخصیت نقشی بود که به جهت ویژگی و شرایطی که دارد، من احساس کردم که می تواند جای کار داشته باشد. این کاراکتر بابت همین شرایط، نگاهش مقداری به جهان اطرافش تغییر کرده، کمی بدبین و نا امید است و همه این ها باعث می شود تا همانطور که گفتم، بشود روی آن تمرکز و کار کرد.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیک ۵ سالی که من از تلویزیون فاصله گرفته بودم، سرانجام مجاب شدم تا با این نقش و سریال وقفه کاری که در تلویزیون داشتم را کنار بگذارم و این کار را بپذیرم.
بازیگر سریال «زیر تیغ» درباره همکاری با رضا کریمی و رفتن جلو دوربین وی به عنوان کارگردان عنوان کرد: آقای کریمی جزو کارگردانان خوبی هستند که من با دیدن تعدادی از آثارشان آنها را دوست داشتم و با فضای موجود در آنها ارتباط برقرار کردم. علاوه بر این ها همیشه فکر می کردم که خوب است مجالی پیش بیاید تا ما بتوانیم با هم تجربه یک همکاری را داشته باشیم و در این سریال اتفاقی که باید، افتاد. حال امیدوارم که تجربه های بعدی هم به خوبی رخ دهد، چون تا الان من از کار راضی بوده ام.
تهامی همچنین با اشاره به دیگر بازیگرانی که در این کار با آنها همراه شده است، گفت: همانطور که می دانید پیش از این من تجربه کار با آقای پورحسینی را در سریال «مریم مقدس»، همکاری با بهرام ابراهیمی در تئاتر و کار با خانم نجومی را در چند سریال داشتم و با گروهی که با آنها سر و کار دارم بیگانه نیستم، در کار این آشنایی ها بی تأثیر نیستند، چون اینکه تو بازیگران مقابلت را از قبل می شناسی موجب می شود تا در بخشی از بده و بستان های سر صحنه راحت تر باشی اما در کل تفاوت چندانی ندارد، چون حتی اگر بازیگرانی که از آنها شناختی نداریم نیز رو به روی هم قرار بگیرند، در تمرین ها و جلساتی که گذاشته می شود، سبک بازی همدیگر را پیدا می کنند و متوجه می شوند که چه طور باید مقابل هم کار کنند، ولی وقتی این شناخت از قبل وجود داشته باشد، همانطور که گفتم این داد و ستد راحت تر اتفاق می افتد.
پس از این صحبت ها تهامی در حالی که ویدئونامه را مرور می کرد، منتظر آغاز ضبط سکانس بعدی بود.
سکانسی که در آن روشنک گرامی به عنوان پرستار وی با مسعود که روی ویلچر است رو به رو می شود.
در این میان در همان اتاق رضا کریمی مشغول دور خوانی سکانس به همراه روشنک گرامی و کوروش تهامی شد و بعد از چند دور تمرین، گرامی وقتش آزاد شد و در همین فاصله گفت و گویی با او که نقش اصلی این سریال را بازی می کند، داشتم.
وی ابتدا درباره نقشش در این سریال عنوان کرد: نکته ای که وجود دارد، این است که هیچ وقت خودم بلد نیستم که خودم را توضیح بدهم و تعریف کنم، الان هم در این سریال روشنک به ترنج تبدیل شده است و باز هم همان مشکل را با خودش دارد، یعنی نمی توانم توضیح خاصی درباره اش بدهم و فکر می کنم مردم باید ترنج را ببینند و درباره اش قضاوت کنند. اما ماجرای کلی که نقش ترنج آن را بازی می کند، این است که او در پی اتفاقاتی از شیراز راهی تهران می شود و در بخشی از کارهایش همانطور که در این سکانس می بینید، مجبور می شود تا پرستاری کنند.
روشنک گرامی همچنین درباره بازیگران و گروهی که با آن کار می کند، گفت: در طول ضبط سریال من پارتنرهای زیادی داشتم و در هر چند قسمت تعدادی بازیگر جدید به گروه اضافه می شدند و بعد هم می رفتند، این اتفاق علاوه بر جذابیتی که داشت ویدئوی سخت بود، درست مثل زمانی که می خواهی وارد یک فضای جدید شوی و معذب هستی، برای من هم چنین شرایطی وجود داشت. در این فضا من تا با یکی از کاراکترها انس می گرفتم، او از قصه خارج می شد و بعد بازیگر بعدی می آمد. این اتفاق اول نگران کننده بود اما بعد کم کم با آنها نیز همراه می شدم. درباره آقای پرویز پورحسینی نیز همین گونه بود ابتدا نگران بودم اما بعد دوست داشتم مدام با ایشان همکاری داشته باشم.
گرامی همچنین با اشاره به بازگشتش به تلویزیون یادآور شد: فکر می کنم از سال ۸۹ بود که با خودم گفتم دیگر در تلویزیون، به خصوص در سریال بازی نمی کنم و در این بین یکسری تله ویدئو با کارگردان های خیلی خوب کار کردم و بعد هم سمت سینما رفتم و در آن فضا ماندم، چرا که خیلی از آن راضی تر بودم. من با تلویزیون همیشه مشکلاتی داشتم، مثل اینکه خیلی چیزها در آن واقعی نیست و این توهین آمیز بود اما در سینما فضا به واقعیت نزدیک تر بود. گاهی در تلویزیون اتفاق می افتاد به خاطر سایه چند تار مو یک سکانس جذاب و عالی را قطع می کردند. اما بعد از این چند سال به دلایلی تصمیم گرفتم تا باز هم به تلویزیون بر گردم، یکی از آنها به درخواست مردم مربوط می شد که خیلی من را به این سمت تشویق می کردند و دیگری مربوط به خواهش برادرم بود که جا دارد، مفصل درباره اش صحبت کنیم. پس از این گپ فرصت دیگری پیش آمد تا با بهرام ابراهیمی که از کار فارغ شده بود، درباره نقشش و ویژگی هایی که داشت صحبت کنم.
 «گمشدگان» اگر تغییر نکند مخاطب پسند است!
وی در این باره عنوان کرد: من مدتی به جهت این که نقش های جذاب و کارهای قابل توجهی نبود، از تلویزیون و سینما فاصله گرفتم، در این زمان بیشتر معطوف به تئاتر شدم.
این روال ادامه داشت تا این سریال به من پیشنهاد شد و بعد از بررسی آن تصمیم گرفتم تا در آن حاضر شوم.
او افزود: در این کار یک خانواده عجیب و غریب از قشر میانه به بالای جامعه حضور دارد که وضع مالی خوبی دارند اما خانواده خوبی نیستند، من هم یکی از اعضای این خانواده ام که در آن پدر را از دست می دهیم پسر به شدت افسرده و بیمار است که کوروش تهامی نقش او را بازی می کند و خانم مهتاش نجومی هم نقش خواهر من را بازی می کند، همچنین در این خانواده پرویز پورحسینی نازنین در نقش برادر ما است. از آنجایی که من در لحظه به نقشم فکر می کنم، نمی توانم از آن چیز خاصی بگویم، اما درباره کلیت آن می شود گفت که کاراکتر من با تمام نقاط قوت و ضعف خودش یکی از آدم های همین اجتماع است و تلاشم این بوده که کارم را خوب تحویل دهم و تا الان همه چیز به خوبی پیش رفته است.
کار با رضا میرکریمی موضوع دیگری بود که وی درباره آن گفت: رضا کریمی کارگردان بسیار هوشمند، صبور و با دقتی است، او روی بخش های فنی خیلی دقت دارد و در حوزه نظارت روی بازی بازیگران، پردازش صحنه و اتفاقی که در صحنه اولویت دارد نیز تمرکز دارد و با دقت کار می کند. این اولین کار من به عنوان بازیگر با ایشان است اما پیش از گمشدگان نیز من ایشان را می شناختم و از قدیم با او آشنا بودم.
ابراهیمی پیرامون بازخوردهایی که این سریال می تواند بعد از پخش داشته باشد، تصریح کرد: معمولاً زمانی که سریالی قرار است از تلویزیون پخش شود و کار به دست سازمان می رسد، آن مجموعه با تغییراتی مواجه می شود و اگر آن اتفاق ها که برآیند نگاه ناظران و آقایان نیفتد، قطعاً این سریال کاری است که تماشاگر پیگیری می کند. این اتفاق هم به دلیل حضور مهره های فوق العاده ای که قبل، همزمان و بعد از ما در کار هستند رخ می دهد و هم به خاطر داستان و تم کلی آن، به همین دلیل اگر اتفاق خاصی نیفتد، به گمان من مردم دوستش خواهند داشت.
بعد از این صحبت ها دور خوانی کریمی، تهامی و گرامی نیز تمام شده بود و کم کم گروه در حال آماده کردن چیدمان و فضا برای آغاز ضبط سکانس پیش رو بودند، در این بین رضا کریمی بعد از صحبت های نهایی با اعضای گروه کمی سرش خلوت تر شد و فرصتی پیش آمد تا با او گفت وگویی داشته باشم.
 سوژه سریال «گمشدگان» قابل تأمل است!
کریمی ابتدا در خصوص سریال «گمشدگان»، ویدئونامه و فضایی که این کار دارد، عنوان کرد: همیشه یکی از مهمترین فاکتورهایی که من برای کار سریال دارم، جذابیت قصه و قابل تعمیم بودن سوژه و مضمون آن است، یعنی به گونه ای که کار بتواند مخاطب را درگیر خودش کند و جای کار داشته باشد. در چند سال اخیر از بین کارهایی که به من پیشنهاد شده بود، سریال «گمشدگان» دارای این ویژگی ها بود، قصه و فضای متفاوتی داشت و همچنین مضمون آن قابل تأمل بود، به همین دلیل این کار را پذیرفتم. ضمناً یکی از نکاتی که برایم اهمیت دارد، این است که زمان کافی داشته باشم و شرایط به گونه ای باشد که یک تعامل، گفت و گو و ارتباطی را با نویسندگان داشته باشیم و نظراتی که دارم را عنوان و درباره آنها صحبت کنیم. در واقع این گونه نیست که وقتی قصه ای به من پیشنهاد می شود، آن را درست بپذیرم و تلاشم این بوده تا وارد کارهایی شوم که این زمان و شرایطی که برای تبادل نظر و بحث درباره کار لازم است، وجود داشته باشد. در این سریال شرایط مذکور محیا بود، قصه خوبی گزارش شده بود و خوشبختانه دوستان نظراتی که داشتم را پذیرفتند، ارتباط خوبی با نویسندگان برقرار کردیم و این تعامل در زمان کار نیز همچنان برقرار است.
وی با اشاره به دیگر ویژگی های موجود در «گمشدگان» ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی هایی که این کار داشت این بود که قسمت زیادی از کار گزارش شده بود و بیشتر ویدئونامه آماده بود. همچنین سیناپس کامل هم داشتیم، اتفاقی که آن هم اهمیت دارد و مشخص می کند که با چه قصه ای طرف هستم. این مسئله موجب می شود تا تسلط کافی را روی قصه ای که قرار است واردش شوم را داشته باشم و این کار این مختصات را داشت.
کریمی درباره انتخاب بازیگران این سریال که اغلب آنها در قالب های جدید و با نقش های متفاوتی در این کار حضور دارند، عنوان کرد: بعد از ویدئونامه که خیلی اهمیت دارد و اساس یک کار است، در مرحله دوم انتخاب بازیگران قرار دارد، در این جا اگر ما انتخاب های درستی داشته باشیم و بازیگران را در جای خودشان قرار دهیم، بخش عظیمی از راه را رفته ایم. طبیعتاً بعد از قصه که حساسیت اول من در انتخاب کار است، زمانی که وارد پیش تولید می شوم، سخت ترین مرحله برایم انتخاب بازیگر است. در این جا آن طرف باید بازیگری را بلد باشد و توانایی های لازم را برای این کار داشته باشد؛ این مرحله نیز برایم به شدت حساس و مهم است و یکی از دلایلی که می خواهم تمام قصه را بدانم این است که باید تمام فراز و نشیب های هر نقشی را بشناسم و به جزئیات آن مسلط باشم تا بر اساس آن و شناختی که از هر بازیگری دارم، انتخاب های درستی داشته باشم. در این میان علاوه بر در نظر گرفتن مختصات فیزیکی و توانایی های آن بازیگر، سعی می کنم که آن افراد خیلی در آن نقش دیده نشده باشند و سمت تکرار نروم. در این کار هم استثنا نبود، همین طور جلو رفتم و فکر می کنم به ترکیب بازیگران خوبی رسیدم. خیلی از آنها نقش هایی مشابه این کار را نداشتند و یا اگر هم داشتند سعی کردم تا در اجرا و با دخل و تصرفی که در نقش می کنم یک اتفاق جدید در کار و نقشی که آن بازیگر دارد رخ دهد.
آینده ای که این سریال از نظر بازخوردهای مردمی دارد، موضوع دیگری بود که کریمی درخصوص آن گفت: من اغلب این گونه عمل کردم که با تمام تلاش و تجربه ای که داشتم، در راستای فضاسازی و اجرای کار به شکل صحیح آن گام بردارم. در این مسیر مخاطب برایم اهمیت دارد و دوست دارم تا با کار ارتباط برقرار کند، به همین دلیل تا حد امکان به جزئیات کار از نقش گرفته تا صحنه و سوژه دقت می کنم و نتیجه آن این شده است که تماشاگر کار را پسندیده و با آن همراه شده است.
از همین رو پرداخت به جزئیات در کار عاملی مهمی است که همیشه وجود دارد و زمانی که گروه با این مسیر پیش می روند، خود به خود آن اتفاقی که باید می افتد، یعنی مردم کار را می فهمند، با آن ارتباط برقرار می کنند و همراه می شوند. در این سریال هم چندان نمی شود آینده را پیش بینی کرد، اما تصورم این است که به دلیل قصه، فضای متفاوتی که کار با دیگر فضاهای رایج دارد و تلاش، دقت و زحمت گروه قاعدتاً باید این اتفاق که مردم آن را دوست داشته باشند و بپسندند رخ دهد.
کریمی خاطرنشان کرد: در پایان جا دارد به گروه خوبی که در این کار شکل گرفته است اشاره کنم، در «گمشدگان» همه از بازیگران تا عوامل گرفته زحمت زیادی کشیده اند و امیدوارم تا یک یک آنها نتیجه تلاششان را ببینند و جواب بگیرند.

banifilm.ir


لذت تماشای فیلم های جدید
در ملکانه تماشا کنید
www.molkaneh.com

آخرین مطالب این بخش سینما

جشنواره بین‌المللی ویدئوِ هنر ویدئو‌برداری که با عنوان «Camerimage» هم شناخته می‌شود، امسال در ماه نوامبر بیست‌وپنجمین سالروزش را در لهستان جشن می‌گیرد. به گزارش هنر و تجربه به نقل از ایندی‌وایر،این رویداد سینمایی...
با خواندن و ارائه سفرنامه «خاطرات شرق آسیا» توسط لقمان رفیعی و آرام عبدی در ساعت ۱۸ امروز جمعه ۳۱ شهریور ماه جاری سفرنامه‌خوانى «از کوره راه تا شاهراه» در گالری «آس» تهران به پایان می‌رسد. به گزارش رسیده،نمایشگاه...
مستند «یک لقمه خواب» به تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری و کارگردانی مونا زندی‌حقیقی با موضوع پناهندگان ایرانی در آلمان، متقاضی حضور در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شد. به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این مستند ۵۲ دقیقه‌ای در...
چهار ویدئو ایرانی در جشنواره کودکان کانادا به نمایش در می‌آید. به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، ویدئو‌های «جنجال در عروسی» به کارگردانی رضا خطیبی (برنده دو جایزه از جشنواره‌های ویدئو سه بعدی در کره جنوبی و بلژیک)،...

پاسخ دهید

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.



  • دانلود آهنگ جدید محسن یگانه بنام بعد تو

    دانلود آهنگ جدید محسن یگانه بنام بعد تو

    دانلود آهنگ جدید معین راهبر به نام برگرد دانلود آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده به نام کجایی دانلود آهنگ جدید سعید آتانی به نام با توام تهران
    جدیدترین ترانه ها
  • آخرین مطالب