»   سینما  »   گفت و گو با کارگردان «کله سرخ»؛ویدیوی که در هنر و تجربه اکران می شود، قرار نیست پول برگرداند
۴ بهمن ۱۳۹۶ , ساعت ۱۱:۴۴

گفت و گو با کارگردان «کله سرخ»؛ویدیوی که در هنر و تجربه اکران می شود، قرار نیست پول برگرداند

 گروه سینمای ایران-بهاره گل پرور: کریم لک زاده یکی از ویدیوسازانی است که کار خود را با ویدیوسازی در دنیای ویدیو کوتاه آغاز کرد. اولین ویدیو بلند او با نام «قیچی» در گروه هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی ویدیو فجر و سیزدهمین دوره جشن تصویرسال اکران شد.او همچنین سابقه عضویت در هیات انتخاب سومین جشنواره ویدیو «پرواز» و نویسندگی سریال «نوار زرد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی را در کارنامه خود دارد. به بهانه اکران دومین ویدیو بلند او «کله سرخ» با او به گفت و گو نشستیم.
 «کله سرخ» بعد از «قیچی» دومین اثر بلند شماست. چرا باز هم در گروه سینمایی هنر و تجربه ویدیوتان را اکران کردید؟
-اتفاقا مسئله سر این است که مکانیزم ویدیوسازی و سیستم بروکراسی آن در کشور ما پر از چاله و حفره است که راه انتخاب زیادی برای ما باقی نمی گذارد. من این ویدیو را با دغدغه سرگرمی مخاطب نساخته ام. ما چند جوان سعی کردیم با هم ویدیوی بسازیم که فکر می کنیم این هم یک پیشنهاد برای ویدیوسازی و به ذات خودِ سینما نزدیک تر است. با دغدغه های سینمایی شروع به ساخت این ویدیو کردیم. چنین ویدیوی در پروسه پخش در سینمای ایران جایگاه ویژه ای ندارد و خوشبختانه جایی مثل هنر و تجربه وجود داشت که آن را اکران کنیم. هر چند خود گروه هنر و تجربه ممکن است دارای ضعف هایی هم باشد، ولی در نهایت در این گروه سینمایی اکران شد.
 با توجه به اینکه نویسنده کار هم خودتان بودید، چه شد که به قصه «کله سرخ» رسیدید؟
-خود قصه از جایی می آید که اصل وراثت و چیزی که به ارث می رسد، در گذشته یک فرد است. ممکن است چیزی که به ارث می برد خاک و زمین باشد و یا ممکن است یک خصلت خوب یا بد باشد. در واقع آن اصل وراثت و درگیری که بر سر اصل وراثت ژنتیکی و یا وراثتی که از طریق زمین و پول و ثروت است، دعوای بین دو برادر و این پروسه ای که باعث می شود کاراکتر ما در جستجوی این وراثت، به گذشته اش برگردد و سپس به خودشناسی اش برسد. درست است که کمی پیچیده است، ولی دغدغه اصلی من بود.
 فکر می کنید مسئله وراثت را توانسته اید به خوبی به مخاطب منتقل کنید؟
-البته این مسئله زیر لایه های پیچیده ای در ویدیو قرار دارد، چون در لایه اول شما با بحث انتقام روبرو هستید. یک نفر می خواهد به خاطر برادرش انتقام بگیرد که کشته شده، اما اینکه چرا این آدم به زادگاهش برمی گردد، به نظر می رسد دغدغه اصلی، زمین بوده است، اما بعدتر، آن خشم و خشونتی که در خانواده و پدر آنها و به نحوی در خون آنها وجود داشته و این خشونتی که در خونشان است کم کم او را به سمت تبدیل شدن به پدرش می برد، شاید چیزی باشد که مخاطب مستقیم با آن روبرو نشود. اما بعد از چند لایه فکر کردن شاید بتواند به آن برسد.
 چه شد که باز هم از بهزاد دورانی به عنوان بازیگر استفاده کردید؟
-بهزاد بازیگر بسیار خوب و توانمندی است و شاید بتوان گفت که به نوعی نقش را بر اساس او نوشتم، چون به نظرم بازیگرانی نظیر او و در این سن و سال کم داریم که چهره شان برای این جهان از سینما خوب باشد. چهره ای که نه تلویزیونی شده و نه در انواع نقش ها تکرار شده باشند، او چهره ای دست نخورده و بکر دارد و بازیگر خوبی است.
 خودتان تمایل داشتید که از چهره ای استفاده کنید که برای مخاطب تکراری نشده باشد؟
-همین طور است. از طرفی هم شرایط تولید ما شرایطی نیست که هر بازیگر مشهور و سلبریتی ای بتواند تحمل کند. به هر حال ما ویدیوسازانی مستقل با امکانات بسیار کم هستیم که در شرایط بسیار سخت با عشق به ویدیوسازی کار می کنیم. این شرایط را سلبریتی ها سخت تر می توانند قبول کنند.
 یکی از نقدهایی که به این ویدیو می شود استفاده از دوربین روی دست و کلوزآپ های زیاد است. در این خصوص چه نظری دارید؟  
-این نقد برای کسی که وارد جهان ویدیو نشود واقعا پذیرفتنی است. نمی دانم این موضوع تا چه حد می تواند برای مخاطب مسئله شود، اما برای خود من از این قرار بوده که ما قرار است ویدیوی ببینیم تا ما را وارد فضای مالیخولیایی و جادویی – نمی گویم سوررئال- کند. این برای من دغدغه بود. با توجه به اینکه این موضوع را قبلا در ویدیو کوتاه «قمارباز» تجربه کرده بودم به نظرم جواب داده بود، لذا در این ویدیو هم به همان شکل پیش رفتم. اینکه ما برای اینکه یک جهان غیرواقعی را نشان دهیم، آن را تشدید کنیم، اتفاقا دوربین ما همانند یک دوربین ویدیو مستند باید حرکت کند و اگر مثلا قرار است صداگذاری شود، صداگذاری عجیب و غریبی نداشته باشیم. باید همه چیز همانند ویدیو مستند عینی و واقعی باشد، اما از طرفی وارد جهان جادویی شویم. در مورد آن کلوزآپ های خیلی نزدیک هم باید بگویم به نظرم صورت بهزاد دورانی آن پتانسیل های لازم را دارد که بتوانیم به آن نزدیک شویم. همچنین کلوزآپ های ما از جایی شروع می شود که دیگر مسئله انتقام چندان مهم نیست. شاید خودشناسی آن کاراکتر باشد که اهمیت پیدا می کند و ما به کاراکتر نزدیک تر می شویم.
 چه سختی هایی برای ساخت این ویدیو داشتید؟
-بالاخره این گونه ویدیوسازی سختی ها و لذت هایی دارد. لذت آن این است که چندان درگیر صلاحدید ها و مصلحت اندیشی هایی که سینمای بدنه درگیر آن است، نیستید و آزادانه به ذات خلق دل می بندید. همچنین بودن در کنار کسانی مثل مهدی رشیدی به عنوان تهیه کننده کنار این ویدیو لذت بخش بود. هر چقدر بودجه به نسبت سینمای بدنه کم باشد، اما می بینید که چیزی به شما فرمایش نمی شود. نوعی جنون سینما در کار است که شما درگیرش خواهید شد. ولی از طرفی وقتی امکانات کم است و وقتی نمی توانیم ایده آل ها را به خاطر بودجه اجرا کنیم شاید بزرگ ترین ناراحتی و سختی برای ما زمانی باشد که احساس کنیم نمی توانیم به خاطر محدودیت ها، ایده آل هایمان را اجرا کنیم.
 یکی از مشکلاتی که اکثر بچه های ویدیو کوتاه برای ساختن ویدیو بلند با آن مواجه هستند، پیدا کردن تهیه کننده است. شما که مخاطبتان عام نیست چطور توانستید برای ویدیوی که برای دل خودتان ساخته اید تهیه کننده داشته باشید؟
-کافی است که بخواهیم. ویدیوسازی که ویدیو کوتاه برایش پله ای برای ویدیو بلند نیست و از ساختن ویدیو کوتاه به عنوان یک نوعی از سینما لذت کافی می برد، ویدیو بلندش را می تواند با همان نگاهی که ویدیو کوتاه را تولید کرد، بسازد. ولی اگر کسی نظرش درباره ویدیو بلند این است که یک شبه تبدیل به کارگردان سلبریتی شود که چندین سیمرغ می برد و مخاطبان برای ویدیوش صف ببندند، بسیار سخت است. هر چند کسانی بوده اند که این اتفاق برایشان افتاده است. به نظرم کسی که ویدیو کوتاه برایش سینماست و ویدیو بلند برایش تنها شکل دیگری است و حادثه ای بزرگ نیست، می تواند بسازد.
 چطور تهیه کننده با شما همراه بود؟
-تهیه کننده ویدیو من کسی بود که پیش از این با هم دوست بودیم و برخی ویدیو های کوتاه من «قمارباز» و «دختری در میان اتاق» را نیز تهیه کرده است. برای ساخت این ویدیو قدممان را کمی بزرگ تر برداشتیم.
 همان طور که اشاره کردید، پیش از این ویدیو های کوتاه زیادی داشتید که برخی از آنها هم در جشنواره ها مورد استقبال قرار گرفته بودند. هنوز هم می خواهید ویدیو کوتاه را ادامه بدهید یا از این به بعد می خواهید ویدیو بلند بسازید؟
-اگر جهان ویدیو کوتاه، ما (من و تهیه کننده ام) را طرد نکند، ما آن را طرد نمی کنیم. یکی از برنامه های من در سال آینده این است اول سال بتوانم یک ویدیو بلند و در پایان سال یک ویدیو کوتاه بسازم. من خودم را زاییده شده از ویدیو کوتاه می دانم و ویدیو کوتاه برایم سینما و جهان لذت بخشی است ،ولی خود ویدیو کوتاه اساسا طوری است که شما را طرد می کند. وقتی ویدیو بلند می سازید،حتی اگر ویدیوتان هم خوب باشد، به عنوان کسی که ویدیو بلند ساخته اید، وظیفه دارید ویدیو کوتاه خوبی هم داشته باشید و یا در سنجش آثار شما این را در نظر می گیرند که چون شما یک ویدیو بلند ساخته اید، دلیلی ندارد که در فستیوال ها اتفاق ویژه ای برایتان بیفتد. از طرفی ویدیو بلند سازان و تهیه کنندگان هم شما را چون ویدیو کوتاه می سازید، چندان جدی نمی گیرند. عده ای حق دارند بعد از اینکه وارد جهان ویدیو بلند می شوند، دیگر به ویدیو کوتاه برنمی گردند. ولی من برنامه ام این است که در هر دو بخش حضور داشته باشم.
 اکنون که وارد ساخت سینمای بلند شده اید، فکر می کنید سینمای بلند با چه مشکلاتی روبروست؟
-دو مشکل اصلی دارد. یکی مسائلی است که از خارج جهان سینما وارد آن می شود، مثل سانسور یا ملاحظاتی که اداره ارشاد ویدیوساز را مجبور به رعایت مواردی می کند. بخش بزرگی از مشکل این است که همه ریشه های ویدیوسازی به نوعی به دولت ربط دارند. مشکل دیگر از جهان خود سینما شکل می گیرد؛ شما به سراغ یک بازیگر می روید و می بینید چقدر این بازیگران می توانند فیلتری برای انجام کار شما باشند، سراغ عوامل دیگر هم که می روید می بینید مافیا در جهان خود سینما شکل گرفته است. در دورن خودشان هم ممکن است کسی مانع انجام کار کس دیگری شود. می بیند در انتخاب یک بازیگر تا زمانی که بخواهد آن بازیگر برای شما بازی کند چقدر تبصره وجود دارد. حتی یک مدیر تولید حرفه ای چقدر با خود مسائل پیچیده ای دارد. فکر می کنم هم از بیرون و هم از درون سینما با مشکلات روبرو هستیم، ولی در جهان ویدیو کوتاه کمتر با چنین چیزی روبرو هستیم. چون پول کمتری در آن رد و بدل می شود، خود بچه ها با عشق آن را انجام می دهند. از طرفی هم سیستم آنقدر ویدیو کوتاه را بی ارزش می داند که کمتر در آن دخل و تصرف می کند.
 در این یک ماه بازخوردها چطور بوده؟ از فروش ویدیو راضی هستید؟
-با در نظر گرفتن آلودگی هوا و زلزله و اعتراضات خیابانی و… و اینکه سینمای هنر و تجربه سینمای پرمخاطبی نیست، فروش برای ما راضی کننده بوده است. متوسط رو به خوب بوده ایم.
 اگر فکر می کنید نکته ای باقی مانده بفرمایید.
ویدیو های مثل «کله سرخ» که با عشق به سینما تولید می شوند و لزوما ویدیو های کاملی هم نیستند، با انگیزه هایی ساخته شده اند که شاید بعدها معنی خود را پیدا کنند. این ویدیو ها بچه ها و یا توسری خورهای سینمای بدنه نیستند. بلکه خودشان به شکل مستقل سینمای مربوط به خودشان هستند و باید به این شکل به رسمیت شناخته شوند. این موضوع باعث شده نه هنر و تجربه خودش را جدی بگیرد و نه ویدیوسازانی مثل من. فکر می کنند تا کرور کرور آدم به سالن ها نرود و یا ویدیو پرفروش عامه پسند نسازید انگار وارد سینما نشده اید. می خواهم بگویم کسانی که این گونه ویدیو می سازند باید بپذیرند اگر ۱۰ تماشاگر هم داشته باشند، به هر حال سینما دارند و این سینماست. هر چند یکی از دغدغه های هنر و تجربه از ابتدا این بوده ویدیو هایی که مهجورند و یا در سینمای بدنه جایگاهی ندارند، اما نگاه ویژه ای دارند و ویدیو های قابل اعتنایی دارند، فارغ از این که چقدر پول برمی گردانند به نمایش درآیند. چون ویدیوی که در هنر و تجربه اکران می شود، قرار نیست پول برگرداند. قرار است رسالت فرهنگی خودش را بجا بیاورد و این بسیار ارزشمند است، ولی متاسفانه خود هنر و تجربه هم آنقدر که باید خودش را باور ندارد.
 ویدیو دیگری در دست ساخت دارید؟
-هنوز جزئیاتش معلوم نیست، ولی امیدوارم در اوایل سال آینده بتوانم ویدیوی بسازم.

با سایت خبری ملکانه همراه باشد…

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

تصویربرداری سریال «بازی نقاب ها» به کارگردانی سیروس حسن پور و تهیه کنندگی علی مهام به باشگاه سوارکاری در گنبد کاووس رسید. به گزارش بانی فیلم، علی مهام تهیه کننده سریال با اعلام این خبر افزود: حدود ۱۲ روز...
فیلم «۲۴ فریم» آخرین ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» سوئد روی پرده رفت و مورد استقبال تماشاگران حاضر در این جشنواره قرار گرفت. به گزارش رسیده،فیلم «۲۴ فریم» ۲۴ Frames آخرین...
یاماندو کاستا نوازنده برزیلی هفت اسفند کنسرت گیتار آکوستیک خود را با عنوان «امواج برزیل» و با حمایت سفارت برزیل در برج آزادی برگزار می کند. به گزارش رسیده، یاماندوکاستا یکی از برترین نوازندگان گیتار و آهنگسازان کشور برزیل...
نویسنده: اندرو نیکول کارگردان: پیتر ویر محصول: ۱۹۹۸ *** کریستوف(اد هریس): من تو رو بهتر از خودت می‏شناسم. ترومن (جیم کری): تو هیچوقت یه دوربین توی سر من نداشتی. ...

  • ترانه استانبولی Gel Be Gokyuzum از الیاس یالچینتاش

    ترانه استانبولی Gel Be Gokyuzum از الیاس یالچینتاش

    دانلود آهنگ جدید مهدی احمدوند به نام دروغه دانلود آهنگ جدید محسن چاوشی بنام جمعه دانلود آهنگ جدید مجید یحیایی بنام مونس جان کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس
    جدیدترین ترانه ها




  • آخرین مطالب