»   سینما  »   کلیپنامه «تابستان داغ» به کلیپ های اصغر فرهادی شبیه است؟!
۱ آبان ۱۳۹۶ , ساعت ۱۵:۱۳

کلیپنامه «تابستان داغ» به کلیپ های اصغر فرهادی شبیه است؟!

نشست نقد و بررسی «تابستان داغ» با حضور ابراهیم ایرج زاد کارگردان، پیام کرمی نویسنده، شاهین شجری کهن منتقد سینما  و علی رزازیان مجری و کارشناس سینما عصر یکشنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش رسیده،در ابتدای برنامه پیام کرمی درباره ایده این کار گفت: ایده کار از تصاویر متعددی در زندگی ام گرفته شده است که مهم ترین آن اتفافی است که برای برادرم افتاد. بیست سال پیش برادرم به خانه دایی ام می رود و از پاسیون خانه به پایین پرت می شود، من بعد از دیدن این صحنه و ارتفاع از حال رفتم اما همیشه در ذهنم باقی ماند و باعث شکل گیری تابستان داغ شد.

ابراهیم ایرج زاد کارگردان این اثر نیز درباره همکاری با پیام کرمی اظهار کرد: من کلیپساز عرصه کلیپ کوتاه هستم و کلیپ هایی که ساخته ام با اقتباس از ادبیات است. بسیار دوست داشتم که اولین کلیپ بلندم را با اقتباس از رمان بسازم. وقتی با پیام آشنا شدم و کلیپنامه او را خواندم متوجه شدم تمام فاکتورهایی که به عنوان اقتباس دنبال آن بودم دارد بنابراین در ابتدای سال ۹۴صحبت هایی با هم کردیم  بازنویسی هایی روی متن اثر صورت دادیم تا در نهایت کلیپ کنونی تولید شود.

شاهین شجری کهن منتقد سینما درباره اسم تابستان داغ بیان کرد: درباره اسم کلیپ نظری ندارم، اسم معمولا ویترین و پیشانی کلیپ است و باید مخاطب را دعوت به تماشا کند، اسم می تواند ربطی به محتوا و مضمون هم نداشته باشد.

وی درباره کارنامه ابراهیم ایرج زاد کارگردان تابستان داغ گفت: این کارگردان سیر طبیعی کلیپسازی را طی کرده و به درستی بر مسند کارگردانی اولین کلیپ بلندش نشست. این در حالی است که در حال حاضر در سینما هم تورم تولید وجود دارد و هم جریان های منتهی به سینما متعدد است یعنی الگوهای ساده ساختن کلیپ برای بیان دغدغه ها و سلایق وارد سیکل پیچیده ای شده که برای کارشناسان سینما هم فهم آن سخت است.

شجری کهن با اشاره به ورود غیرهنری ها به عرصه تولید تصریح کرد: وضعیت به شکلی است که شرکت تولیدی بزرگ برای فرار مالیاتی از پرداخت ۱۰۰ میلیارد ۲ میلیارد کلیپ می سازد تا به نام فعالیت فرهنگی معاف از مالیات شود. در این مناسبات ناسالم هر کسی با ساخت کلیپ هم کلیپساز می شود. این اتفاق و ورود اسم های ناآشنا و نابلد به عرصه کلیپسازی به عقبه ناسالم بر می گردد.

این منتقد افزود: در چنین مناسبات ناسالمی ابراهیم ایرج زاد با تلاش و طی مسیر سخت و درست وارد عرصه ساخت کلیپ بلند می شود. کارگردانی که  آخرین کلیپ کوتاهش در جشنواره نمونه ای قابل قول در کارگردانی و بازی گرفتن از بازیگران کودک و  نوجوان بود.

شجری کهن درباره مضمون تابستان داغ و کیفیت آن اظهار کرد: در آمارها و نظرات که نگاه می کنیم از آن به عنوان اثری گرم، تلخ، سنگین، دغدغه مند و اجتماعی نام برده می شود، صفاتی که این روزها به نوعی برچسب تبدیل شده است.زمانی کلیپ تلخ اجتماعی با بررسی معضلات پیشتاز شده و به جهت دغدعه مندی ستاره  می گیرد اما در حال حاضر نسبت به این بازتاب فضای اجتماعی گریز وجود دارد. با این همه تابستان داغ کلیپی است که مهمترین کارکرد کلیپ سینمایی را دارد و درباره آن حرف زده می شود به خصوص که این اثر مخاطب را به چالش می کشد.

این منتقد تاکید می کند: تابستان داغ به انتخاب خود من جزو ۱۰ کلیپ برتر سال نیست اما کلیپی است که مخاطب را درگیر می کند.

پیام کرمی درباره شباهت کلیپنامه اش به کلیپ های اصغر فرهادی که گاه مطرح می شد و به نظر مخالف مجری در این باره واکنش نشان داد و اظهار کرد: فکر می کنم هر کس که هنری خلق می کند از تمام اتفاقات پیرامون خود تاثیر می گیرد، من کلیپ بسیار کم دیده ام ولی کلیپ های اصغر فرهادی را بسیار دیده ام و باید بگویم که از ایشان تاثیر گرفته ام و این مسئله پنهان کردنی نیست.

کارگردان تابستان داغ اما در واکنش به سخنان پیام کرمی بیان کرد: کلیپنامه وقتی گزارش می شود با زمانی که ساخته می شود متفاوت می باشد، آقای فرها ی چون خود می نویسد و خودش می سازد معمولا اثری منفاوت رقم می خورد اما تابستان داغ اثری است که کلیپنامه نویس و کارگردان آن دو شخص هستند نه یک نفر. وقتی وقتی کلیپنامه را دیدم با توجه به بازنویسی زیاد که روی آن انجام شد و نگاه خاص نویسنده و کلیپساز را در خود داشت فاکتورهای بسیاری در کلیپ وجود دارد که مدل تصویر کردن و کارگردانی اصغر فرهادی ندارد.

ایرج زاد ادامه داد: برخی کارگردانان چون حمید نعمت الله در بازی گرفتن از بازیگران شناخته شده اند در نتیجه بازیگران دوست دارند با آنها کار کنند و این به توان کارگردان بر می گردد اما این درست نیست که چون کارگردانی توان ندارد بیاید و با اوردن بازیگردان کلیپ بسازد.

وی درباره تفاوت کلیپساز و کارگردان اظهار کرد: کارگردان معمولا بسیار نزدیک به اپراتور است مثلا یک سریال آمریکایی را می بینید که هر  قسمت را یک نفر می سازد و هر قسمت با قسمت های بعدی توازن دارند چون از یک قاعده و قانون در ساخت تبعیتمی کنند اما کلیپساز متفاوت است یعنی اثر کوروزاوا و پولانسکی متفاوت است که به جهان بینی این دو بر می گردد.

شجری کهن درباره قواعد سینما در تولید یک اثر گفت: ما به خصوص در فضای آکادمیک به شدت درگیر باید ها و الگوهای اجباری شده ایم یعنی هر کس فکر می کند فرمولی که خود بلد است و از نظر خودش منطقی است باید اجرا شود. وجود بازیگردان در یک کار به نظر کارگردان بر می گردد و ممکن است این انتخاب یک جا جواب دهد و جایی جواب ندهد. این که کارگردان بازی بازیگر را هدایت کند شاخص و اندازه ای ندارد.

وی در ادامه تصریح می کند: سخت ترین کارگردانان  ها که بازیگر را به عنوان چوب خشک می خواهند که هیچ خلاقیت و هنری از خود بروز ندهد مثل کیانوش عیاری و اصغر فرهادی درخشان ترین بازی های بازیگران حال سینما را گرفته اند. آقای کیارستمی نوع بازی گرفتن هایش و جا انداختن مفهوم نابازیگر یک فراز تاریخی است، خاطرات کیومرث پوراحمد از زنده یاد کیارستمی نشان می دهد که او چگونه سر کلیپبرداری با بازیگر برخورد می کند.

شجری کهن درباره گذشته و حال سینما اظهار کرد: زمانی در سینما برای گریه اوردن بچه جلوی دوربین او را در پشت صحنه کتک می زدند اما امروزه کار به جایی رسیده که روش ها و الگوهای مشخصی با خلاقیت و دانش و تجربه فردی جا افتاد.پس بایدی وجود ندارد و نمی توان گفت کارگردان حق ندارد دست و پای بازیگر را ببندد یا باز بگذارد. همه چیز به تشخیص کارگردان است و نتیجه کار بعد از اتمام تولید مشخص می شود.

این منتقد افزود: در کلیپنامه هم همین وضعیت است یعنی کلیپنامه خوبی است که قصه آن درگیرمان کرده است اما ناگهان یادمان می آید گه برخلاف ساختار سه پرده ای است و به کلیپنامه نویس فشار می اوریم که سه پرده ای نیست. در حالی که در سینما راه و روش های زیادی وجود دارد.

پیام کرمی نویسنده تابستان داغ گفت: پایان کلیپ به خوبی و خوشی ختم می شود و این تصمیمی بود که برای پایان اثر گرفتیم اما این که تا چه میزان این پایان بندی در آمده است نمی دانم. الان که دفترچه این کلیپ را دوباره مرور می کنم درباره این که کاراکترهای آن دوباره زنگی را از نو شرع کنند یا به سراغ بچه بروند فکر می کنم.

وی خاطرنشان کرد: شاید شخصیت های کلیپ برای مخاطب تمام شده است اما برای من تمام نشده و در قالب زندگی ادامه پیدا می کنند و شخصیت کلیپنامه بعدی  من همان کودک تابستان داغ در ۲۵ سالگی است که مرگ همبازی اش را به چشم دید.

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

علی رغم اختلافات نسبتاً زیادی که میان مسعود کیمیایی و سرمایه گذار «قاتل اهلی» درباره این کلیپ وجود داشته و هنوز حل نشده، دیروز زمان قطعی اکران آخرین ساخته کیمیایی مشخص شد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور...
دو ویدیو ایرانی در سی و‌ پنجمین جشنواره جهانی ویدیو‌های ورزشی میلان ۲۰۱۷ از سوی هیات داوران جوایز بخش مسابقه را دریافت کردند. به گزارش رسیده، ویدیو کوتاه «گزارشگر» ساخته محمدرضا خردمندان مدال بلورین و‌ لوح تقدیر بخش ویدیو‌های...
گزارش صفحه یک بانی ویدیو شماره ۳۵۶۰ سه شنبه ۳۰ آبان اولین بار در بانی‌ویدیو پدیدار...
گلبرگ باشی، استاد ایرانی الاصل دانشگاه پیس آمریکا کتابی برای کودکان فلسطینی گزارش که خشم جامعه یهودیان نیویورک را برانگیخته است. به گزارش ایبنا به نقل از نیویورک‌پست، انتشار کتابی با عنوان «P is for Palestine» برای کودکان فلسطینی...


  • دانلود آهنگ جدید فرزاد فرزین به نام روزای تاریک

    دانلود آهنگ جدید فرزاد فرزین به نام روزای تاریک

    دانلود آهنگ جدید شهرام ناظری به نام برگ ریزان دانلود آهنگ جدید میلاد بابایی به نام اشتباه بود دانلود آهنگ جدید علیرضا طلیسچی به نام تو فکر میکنی کیه دانلود آهنگ جدید اشوان به نام منو دریاب
    جدیدترین ترانه ها
  • آخرین مطالب