سه شنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
»   اخبار اجتماعی  »   چادر نماد بدبختی در آثار هنری!/ القای یک مفهوم غلط به دل جامعه
79 بازدید
۲۳ آبان ۱۳۹۵ , ساعت ۱۱:۵۱
چادر نماد بدبختی در آثار هنری!/ القای یک مفهوم غلط به دل جامعه

چادر نماد بدبختی در آثار هنری!/ القای یک مفهوم غلط به دل جامعه

دختر بچه خردسالی را تصور کنید که از بدو تولد این پارچه مشکی ۵ متری را در فیلم ها و سریالها بر سر کسانی ببیند که گرفتار و دارای مشکل هستند، چه نتیجه ای از چادر در ذهن وی حک خواهد شد؟

همواره آثار هنری فراوانی در کشورمان تولید و در مقابل چشمان مردم و حتی بینندگان خارجی قرار می گیرد.آثار هنری مانند ساخت فیلم و سریال های متعدد در سینما و تلویزیون، آثار مستند، عکس، نقاشی، کتاب و هر چیزی از این دست که دارای گستره پهناوری نیز می باشند. حال اگر بحث در آثار هنری را تنها به دو بخش فیلم و کتاب محدود کنیم خواهیم دید که این ادعا نمود بیشتری پیدا می کند. جایی که معمولا در اکثر آثار تصویری – که به هر حال نشات گرفته از یک داستان نوشتاری است – قصه به دو قسمت عمده تبدیل می شود. طرف سیاه، طرف سفید و هریک از کارکترهای موجود در داستان از این دو حالت خارج نمی شوند، بلکه تنها ممکن است غلظت سفیدی یا سیاهی آنها کمتر یا بیشتر شود. حال در میان کارکترهای زن موجود در هر اثری خواهیم دید هرکدام بنا به نقشی که برایشان تعریف شده در یکی از این دو قسم قرار خواهند گرفت که صرف نظر از ماهیتشان، همیشه زنی که به دنبال داستان می دود از دسته ی سیاه های قصه است و زن مانتویی و دارای حجاب غیر برتر، در جرگه سفید سیر می کند.

در فیلم های ایرانی و حتی در کتابها و رمانهایی که به رشته تحریر در آمده اند به وفور دیده ایم اکثر موارد زنی که باید برای ملاقات همسرش به زندان برود چادری رنگ و رو رفته بر سر دارد و گوشه ی آنرا به دندان گرفته است. در قصه هایی که تکست، اصطلاحا حول محور”هوو” حرکت می کند همواره زن اول خانمی چاق با چادر مشکی و مندرس و زن دوم یا همان “هوو” خانمی مانتویی ولاغر اندام است. کارگر زن در خانه های اشرافی، هنگام خروج از محل کار چادر می پوشد، اگر زنی برای حق خواهی به دادگاه رفته باشد چادری است، پسر موفق فیلم ها و داستان ها با مادری مانتویی نمایش داده میشود و دختر خیابانی مادری دارد که چادر به سر، دنبال بدبختی های دخترش می دود. خواهر خوشبخت همیشه مانتویی و خواهر گرفتار باز چادری مشکی بر سر دارد و هزار درد بی درمان دیگر از این دست، که همگی مصادیق فراوانی از این نمایش ها را به عینه نشان می دهد.

حال با این مقدمه سوال اینجاست که فقط همین دو بخش یعنی رسانه ها و کتب، اگر دانسته یا ندانسته بخواهند بر این تکرار مکررات تاکید داشته باشند چه اثر سویی بر جامعه خواهند گذاشت؟ دختر بچه خردسالی را تصور کنید که از بدو تولد این پارچه مشکی ۵ متری را در فیلم ها و سریالها بر سر کسانی ببیند که گرفتار و دارای مشکل هستند، چه نتیجه ای از چادر در ذهن وی حک خواهد شد؟ کمترین اثر سوء ناشی از این القای ناشیانه، اینست که کودکان به عنوان ناقلین فرهنگ هر قوم و ملتی، با دیدن هر زن چادری در جامعه او را فردی می بیند، برگرفته از داده های ذهنی خود، داده هایی که درصد بسیار بالایی از طریق رسانه ها جذب و در مغز وی ثبت می شود.

 

بازیگران چادری

 

سوال مهمتر اینکه تعریف واقعی جامعه از چادر چیست؟
شاید جواب این باشد که چادر به عنوان حجاب برتر، مورد وثوق جامعه است و البته شکی در آن نیست. چادر به عنوان حصاری در برابر نگاه نامحرمان، بر لطیف ترین موجود خلق شده از طرف پروردگار پوشش بسیار مناسب و معقولی است، اما احساس می شود عده ای بدون شناخت صحیح از این نماد فرهنگی اسلامی، علاوه براینکه از آن استفاده ابزاری نامناسبی می نمایند؛ در دو جبهه موجب تضعیف قوای معنوی این ابزار می شوند. جبهه اول، ارایه اطلاعات غلط از چادرپوشان جامعه به مردم و جبهه دوم بهانه دادن به دشمنان حجاب و دشمنان این کهن دیار که هر دو جبهه مهم و آسیب شناسی آن لازم است. در مورد اول، جامعه آهسته به سویی پیش می رود که ارزش چادر به یک ضد ارزش قلمداد شود و زن چادری در کنار سختی ها و نابسامانی های اجتماعی نمود پیدا کند و شاید باعث شود گروهی از افراد جامعه، از آن بیزار شوند و نوعی چادر گریزی در خانمها و خصوصا در دختران جوان، ایجاد گردد که این مهم بسیار خطرناک است. در مورد دوم وضع بدتر می شود، چون بر روی خوراک های تبلیغاتی، که برای آن طرف آب ارسال می شود عمدتا پردازش هایی انجام می گیرد که تخریب آن بسیار زیاد و وجه عمومی فرهنگ را در مجامع بین الملی، خدشه دار می نماید که بهتر است بهانه های این چنینی به دست غریبه ها داده نشود.

در پایان شایسته است متولیان رسانه و سینمای کشور با توجه مناسبتر نسبت به این مقوله ی مهم، علاوه بر بالابردن سطح دانش جامعه، نسبت به فلسفه ی حجاب و خصوصا فلسفه ی چادر و حجاب برتر، موجب تضعیف آن نگردند و اینکه با احتساب چادر به عنوان حجاب برتر متذکر می گردیم، حجاب مبتنی بر مانتو و سایر پوششهای متعارف و متداول هیچ منافاتی با حجاب واقعی یعنی حجاب درون نداشته و به این پارامتر نیز باید پرداخته شود. جمله آخر اینکه: چادر نماد بدبختی نیست، بلکه بدبختی آنست که نویسنده و یا هنرمندی برای القای منظور خود از چادر کمک نادرست بگیرد.

با تشکرفراوان از خواننده محترمی که اشکال فوق را در یکی از کتابهایم به درستی گوشزد نمودند و موجب نگارش این مقاله شدند.

قاسم خوش سیما

 

caspress.com

آخرین مطالب این بخش اخبار اجتماعی

چادر نماد بدبختی در آثار هنری!/ القای یک مفهوم غلط به دل جامعه
با تصمیم دولت از شنبه (امشب)، یارانه نقدی به‌صورت متنوع توزیع می‌شود، به‌نحوی‌که یارانه مستمری‌بگیران مددجو به‌طور متوسط 3برابر می‌شود. پیش از این حسن روحانی، یکی از برنامه‌های دولت در بهبود هدفمندسازی یارانه‌ها را متناسب‌سازی ...
ناکارآمدی نیروی انسانی معتاد به نت! / اعتیاد به فضای مجازی واقعیت پنهان این روزها
استقبال و توجه طیف‌های مختلف جامعه ایران به فضای مجازی در حالی روند فزاینده‌ای به خود گرفته که استفاده از این فضا بدون لحاظ کردن شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور مخاطرات فراوانی به ...
نحوه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در سال ۹۶
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که از ساعت ۶:۳۰ روز دوشنبه 14 فروردین ماه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در تهران از سر گرفته خواهد شد و اجرای طرح ترافیک ...
«سیزده بدر»؛ روزی که نحس نیست
جواد انصافی - بازیگر، کارگردان و پژوهشگر - در گفت‌وگو با ایسنا درباره مراسم سیزده بدر بیان کرد: «سیرده بدر» نشان‌دهنده برابری و برادری و بحث مساوات است. در حالت عادی در عید به بچه‌ها ...

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


  • مطالب مرتبط

  • دانلود آهنگ جدید احمدرضا نبی زاده به نام فصل پنجم دانلود آهنگ جدید عماد طالب زاده به نام قدم میزنم دانلود آهنگ جدید یوسف زمانی به نام خواب جدایی دانلود آهنگ جدید امین رستمی به نام نفسم رفت دانلود آهنگ جدید فرزاد فرزین و فریدون آسرایی به نام کمک کن
    جدیدترین ترانه ها
  • مطالب اخیر