»   سینما  »   نگاهی به «قصه های تا به تا»؛«شیرینِ ماندگار»
۲ بهمن ۱۳۹۶ , ساعت ۸:۵۳

نگاهی به «قصه های تا به تا»؛«شیرینِ ماندگار»

 یاسمن خلیلی فرد: «قصه های تا به تا» عنوان مجموعه ای تلویزیونی است که در سال ۱۳۷۳ تولید و در سال ۱۳۷۴ از شبکه دوم سیما پخش شد. کارگردان این مجموعه مرضیه برومند است. آنچه تماشای این سریال را حتا برای کودکان امروز خوشایند و دلچسب کرده است آشنایی برومند با دنیای ذهنی کودکان است. او نبض مخاطب خود را می شناسد و می داند که برای جلب توجه او باید چه تمهیداتی بیندیشد. از اصلی ترین ویژگی های مجموعه «قصه های تا به تا» تنوع داستان های آن است. برخلاف بسیاری از مجموعه ها و برنامه های خاص کودکان که جنبه های آموزشیِ آنها مستقیماً خودنمایی می کنند، برومند در این سریال می کوشد تا ضمن انتقال مفاهیم و پیام های آموزشی، جذابیت های دراماتیک کار را نیز حفظ نماید و خلاقیت های داستانی را فدای بخش تربیتی سریال نکند. انتخاب موضوعات، هوشمندانه اند. کار حتی از نظر منی که در دهه بیست زندگی ام هستم بسیار بامزه است و هر قسمت را پیگیرانه تماشا کرده و به شوخی های کلامی و روایی آن می خندم. این ویژگی نیز از آن دسته شاخصه های قابل تقدیری است که تنها در انگشت شماری از آثار ژانر کودک یافت می شود؛ شاید همان مجموعه های قدیمی تر چون «خونه مادربزرگه»، «کلاه قرمزی»، «بستنی ها» و معدود کارهای دیگری که هنوز هم تازگی خود را حفظ کرده اند.
از مهم ترین بخش های یک مجموعه ژانر کودکِ عروسکی، «عروسک ها» هستند؛ عروسک ها از هر جنبه ای که فکرش را بکنیم. سر و شکل ظاهری عروسک در وهله اول تأثیرگذار و حائز اهمیت است. عروسک علاوه بر ظاهر خوشایند و شیرین باید متفاوت و خلاقانه نیز طراحی شود تا نظر مثبت مخاطب کودک را به سرعت به سمت خود جلب کند؛ عروسک زی زی گولو این ویژگی را کاملاً داراست. عروسکی دوست داشتنی، بامزه و خوش رنگ با انتخاب درست صدا و حرکات برای او. صدای لطیف و شیوه خاص سخن گفتن او، این عروسک محبوب را شیرین تر نیز می کند و همان طور که پیش تر توضیح دادم تماشای این موجود بامزه و شیرین کاری ها و شیرین زبانی هایش حتا برای مخاطبین بزرگسال نیز مطلوب است.
تقسیم درست و به جای حضور عروسک در سکانس های مختلف سریال و انتخاب منطقی و درست شخصیت های غیرعروسکی نیز از دیگر نکات قابل توجه کارهای عروسکی است. برومند در این بخش ماجرا نیز موفق عمل کرده است. اولاً تعداد شخصیت ها مناسب است. کار نه شلوغ است و نه خلوت. شخصیت ها به همان اندازه ای که باید، حضور دارند و کنش های آن ها با عروسک، موقعیت های جالب و بعضاً خنده داری را فراهم می کند که هم برای مخاطب خردسال خوشایندند و هم برای مخاطب بزرگسال. تیپ خاص شخصیتی هر کاراکتر به عنوان الگوهایی خاص در اجتماع در نظر گرفته شده اند و نوع روابط آن ها با یکدیگر هم خوب از آب درآمده است.
ورود یک شخصیت خیالی به زندگی واقعی آدم ها آن هم با حضور یک پسربچه (با بازی مانی نوری)، در سینمای ایران و جهان بارها تکرار شده است؛ شاید بارزترین نمونه چنین موقعیتی ویدئو «ET» باشد. بنابراین نمی توان «قصه های تا به تا» را از منظر هسته مرکزی داستانش اثر تازه ای تلقی کرد، اما آن چه حائز اهمیت است شاخ و برگ دادن نویسنده و کارگردان به این هسته مرکزی و خلق خط داستانی جدیدی از یک ایده کلی تکرارشده است. شخصیت خیالی سریال برومند از فضا نیامده است بلکه از دل داستان مادرخانومی اش زاده شده و هم نشینی او تنها با پسربچه ی داستان نیست بلکه همه او را می بینند و صدایش را می شنوند و به عبارتی او را به عنوان فرزندِ مادر خانومی و آقای پدر (لیلی رشیدی و امیرحسین صدیق) قبول دارند. ضمن آن که ویژگی ها و ابعاد شخصیتی زی زی گولو با تمامی شخصیت های خیالی الگوهای پیشین تفاوت دارد و حقیقتاً منحصر به فرد است.
در نهایت به عنوان یک مخاطب جوان که در سال های پیش از مدرسه رفتن «زی زی گولو» را تماشا می کردم باید اذعان دارم که آن چه ویژگی خاص و غیرقابل انکار آثار مرضیه برومند است، ماندگاری آنهاست و درواقع شاخصه هایی که منجر به ماندگاری کارهای او چه در ژانر کودک و چه در کارهای دیگرش شده اند. او را می توان سریال سازی موفق و مولف به شمار آورد که مولفه ها و شاخصه های کارهایش با ذکر جزییات قابل اثبات اند. در آشفته بازار این روزهای تلویزیون که انبوهی از آثار فاقد ارزش آنتن را پر کرده اند، تکرار آثار ماندگاری چون «قصه های تا به تا» حس خوشایندی را به مخاطب تزریق می کند، حس خوشایند متناقضی که با افسوس قحطی سریال خوب در این روزها عجین می شود و باعث می شود به یاد آوریم که چه قدر جای مرضیه برومند و مرضیه برومندها در تلویزیون ایران خالی است.

با سایت خبری ملکانه همراه باشد…

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

بانی فیلم– گروه سینمای ایران: هجمه ها بر سر برنامه های تلویزیون ویژه جشنواره فیلم فجر و نقش آنها در عصبانیت ابراهیم حاتمی کیا در حالی ادامه دارد که براساس تکه فیلم ها و ویدئوهای منتشر شده در این...
  اجرای نمایش «کُرنیتز» به کارگردانی امیرحسین قنواتی که طی هفته نخست اجراها با استقبال چشم‌گیر تماشاگران در تالار محراب روبه‌رو شد؛ تا ۱۱ اسفند ادامه دارد. به گزارش رسیده، نمایش «کُرنیتز» با طراحی و کارگردانی امیرحسین قنواتی و...
گروه سینمای ایران: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به گفته دفتر پخش آن فیلمیران، رکورد فروش در روز اول را شکسته است.خبری که حتی از سوی بازیگران فیلم هم در فضای مجازی بازنشر شد و مورد استقبال قرار گرفت....
فیلم های تازه به نمایش درآمده در آخرین روز هفته فروش خوبی را در گیشه به ثبت رساندند. به گزارش بانی فیلم، روز گذشته تقریباً تمامی فیلم های تازه به نمایش درآمده گیشه ای نسبتاً موفق داشتند به طوری...

  • ترانه استانبولی Gel Be Gokyuzum از الیاس یالچینتاش

    ترانه استانبولی Gel Be Gokyuzum از الیاس یالچینتاش

    دانلود آهنگ جدید مهدی احمدوند به نام دروغه دانلود آهنگ جدید محسن چاوشی بنام جمعه دانلود آهنگ جدید مجید یحیایی بنام مونس جان کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس
    جدیدترین ترانه ها




  • آخرین مطالب