»   معرفی فیلم  »   نقد و بررسی کلیپ مادر قلب اتمی
۴ بهمن ۱۳۹۶ , ساعت ۲:۵۴

نقد و بررسی کلیپ مادر قلب اتمی

نقد و بررسی کلیپ مادر قلب اتمی

خلاصه داستان:

آرینه ( ترانه علیدوستی ) و نوبهار ( پگاه آهنگرانی ) دو دوستی هستند که پس از پایان یک مهمانی شبانه به خیابان می آیند اما با کامی مواجه می شوند که…

کارگردان

علی احمد زاده : کارگردان جوان ایرانی که اولین کلیپش « مهمونی کامی » نام داشت که توقیف ماند و دومین کلیپش با نام « مادرِ قلب اتمی » نیز به مدت 3 سال توقیف بود. در این وضعیت، احمد زاده کلیپ « پدیده » را هم کارگردانی کرده که هنوز وضعیت اکران آن مشخص نیست.

درباره کلیپ « مادرِ قلب اتمی » :

« مادرِ قلب اتمی » اثری به کارگردانی علی احمد زاده است که به دلایل نامعلوم 3 سال توقیف بود. احمد زاده کارگردان کلیپ توقیفی دیگری به نام « مهمونی کامی » می باشد که در یک حرکت عجیب، تصمیم به انتشار آنلاین آن کلیپ گرفت و عنوان کرد که از تلاشش برای اخذ مجوز خسته شده و قصد دارد این کلیپ را بطور مستقیم به مخاطبین ارائه نماید و هزینه اش هم مهم نیست! با اینحال پس سه سال، مجوز اکران کلیپ توقیف شده « مادرِ قلب اتمی » صادر شد تا بالاخره یکی از کلیپهای احمد زاده رنگ اکران را بر پرده سینما شاهد باشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/madare_ghalbe_atomi/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

ویژگی مهم کلیپ علی احمد زاده ، حرکت کردن مستمر بین فضای سورئال و رئال است بطوریکه نمونه مشابه آن را کمتر در سالهای اخیر در سینمای ایران شاهد بوده ایم. اما مشکل اینجاست که اثر پست مدرن کلیپساز، به حدی آشفته و درهم است که به سختی می توان نشانه هایی از سینما را در آن یافت.

آثار بارزی در تاریخ سینما بوده اند که محتوای اثر نه به صورت سرراست و مستقیم بلکه با مفاهیم کنایه ای و زیبایی شناسی های هنری به مخاطب ارائه شده اند. شاید در این بین بتوان اشاره ای به « مهر هفتم » اینگمار برگمان کرد که طی آن شوالیه هنگام بازی شطرنج با نماینده مرگ که برای گرفتن جا او آمده، به یک شناخت عمیق درباره خود و گیتی پیرامونش دست می یابد. « مادرِ قلب اتمی » نیز سعی کرده با وارد کردن شخصیتی که مرز رئال و سورئال را درهم می شکنند، فضایی متفاوت را در سینمای ایران رقم بزند. اما آیا کلیپساز برای به تصویر کشیدن چنین موقعیتی به مرز پختگی رسیده؟ پاسخ قطعا خیر می باشد!

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/madare_ghalbe_atomi/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

« مادرِ قلب اتمی » با حداقل منطق ممکن ساخته شده و آشفتگی و سرگردانی کلیپنامه به حدی است که از روایت کردن یک قصه ساده که محوریت داستان را تشکیل دهد عاجز است. در ابتدای کلیپ دو دختر وارد داستان می شوند و بی آنکه کلیپ بخواهد هدف گذاری مشخصی را برای حضورشان در تصویر مشخص نماید و اصولاً به یک تعریف یک خطی درباره آنان اقدام نماید، به یکباره شخصیت سوم را وارد داستان می نماید تا به واسطه حضور او، مجموعه اتفاقات بی ربط به یکدیگر رخ دهد. اتفاقاتی که در یک کلیپنامه سنجیده، می بایست منجر به شخصیت پردازی بیشتر یا پیشبرد داستان شود اما در مادرِ قلب اتمی این اصل رخ نمی دهد و این اتفاقات همانگونه که بی ربط آغاز می گردند، بصورت بی سر و ته نیز پایان می یابند؛ بی آنکه بر دانسته های مخاطب افزوده شده باشد.

اوج بی نظمی و آشفتگی کلیپ را می توان هنگام ورود مرد جوانی ( با بازی محمدرضا گلزار ) دانست که مسیر داستان را از حالت رئال خارج کرده و به سورئال سوق می دهد. اگر تا پیش از ورود وی کلیپ بطور کامل گنگ و نامفهوم بود، پس از ورود به آشفته بازار غیرقابل تحملی مبدل می گردد که دیالوگ های بی ارتباط اعم از ورود به سوریه گرفته تا بمب اتم و بدل صدام حسین و موارد اینچنینی، در آن شکل می گیرد که ظاهراً دغدغه شخصی کلیپساز بوده اما بی آنکه تلاشی برای تبدیل این ایده های خام به موقعیت در کلیپنامه کند، به همان شکل خام آنها را از زبان شخصیت های داستانش روایت می کند و از این شاخه به آن شاخه می پرد در صورتی که ارتباط مشخصی بین این مفاهیم وجود ندارد؛ یا حداقل شاید برای خود کلیپساز تداعی گر مفاهیم مشخصی است.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/madare_ghalbe_atomi/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

بازی بازیگران کلیپ نیز چنگی به دل نمی زند و می توان حضور آنان را از جمله بدترین نقش آفرینی شان در دوران بازیگری دانست. متاسفانه کلیپ هیچ موقعیتی در اختیار بازیگرانش قرار نداده تا بتوان درخشش آنها را در تصویر مشاهده نمود. اکثر دقایق کلیپ در ماشین به بگو مگو و دیالوگ های عجیب و غریب که در آن مایکل جکسون و پینک فلوید (!) هم مشاهده می گردد گذشته و دقایقی هم که کلیپ در ماشین نیست، بازیهای کنترل نشده ای را از بازیگران شاهد هستیم که ناامیدی مان درباره کلیپ را تکمیل می نماید.

علی احمد زاده قصد داشته تا با در کنار هم قرار دادن موقعیت های کاملاً نامتجانس در کنار یکدیگر، به یک پختگی در روایت دست یابد و اثری در قالب پست مدرن را روانه سینما نماید که چه در فرم و چه در محتوا متمایز باشد. اما عدم تسلط کلیپساز چه در فرم و چه در محتوا، فاجعه ای را رقم زده که مخاطبِ هدفش مشخص نیست. کلیپ نه می تواند قشر سخت پسند سینما که آثار سورئال کلیپسازان مطرح جهان را در دست دارد راضی نماید و نه مخاطب عام سینما که به دنبال شنیدن یک قصه ساده در سینماست. در کلیپ به یکباره صدام حسین ظاهر می شود و کمی قبل لبنان و بن لادن و … امروز به سختی می توان اثری در قامت کلیپ « مادرِ قلب اتمی » را در سینماهای جهان روی پرده عریض سینما یافت.

1 Photo Gallery2

aio23

منتقد : میثم کریمی

.

به خانواده ویژه ملکانه بپیوندید

نام کلیپ : مادرِ قلب اتمی madare3tt3

کارگردان : : علی احمد زاده

کلیپنامه : علی احمد زاده ، مانی باغبانی

تهیه کننده : سید امیر سیدزاده

مدیر کلیپبرداری: اشکان اشکانی

بازیگران :

ترانه علیدوستی

پگاه آهنگرانی

محمدرضا گلزار

مهرداد صدیقیان



/ مووی مگ
/ سایت سرگرمی ملکانه

آخرین مطالب این بخش معرفی فیلم

نقد و بررسی فیلم بدون تاریخ، بدون امضاء خلاصه داستان: دکتر نریمان ( امیر آقایی ) پزشکی است که پس از تصادف با موسی ( نوید محمد زاده ) و خانواده اش ، از آنها می خواهد که به درمانگاه بروند...
نقد و بررسی ویدیو کمدی انسانی خلاصه داستان: ویدیو داستان پسرک بی نام و نشانی را از دوران کودکی تا بزرگسالی روایت می کند که از روز تولد متوجه تفاوت آشکار خود با دیگران می شود. او چپ دست است و...
نقد و بررسی ویدیو تیک آف خلاصه داستان: فائز ( مصطفی زمانی ) مرد جوانی است که پدرش تمام دارایی هایش را بر سر قمار از دست داده و آرزوهای او و خواهرش ( پگاه آهنگرانی ) را نابود کرده است....
نقد و بررسی کلیپ نهنگ عنبر 2 : سلکشن رویا خلاصه داستان: ارژنگ ( رضا عطاران ) و رویا ( مهناز افشار ) بالاخره پس از سالها با یکدیگر ازدواج کرده اند و در حال رانندگی برای رسیدن به محل برگزاری...




  • آخرین مطالب