»   معرفی فیلم  »   نقد و بررسی ویدئو ملی و راه های نرفته اش
۲۳ دی ۱۳۹۶ , ساعت ۲:۴۳

نقد و بررسی ویدئو ملی و راه های نرفته اش

نقد و بررسی ویدئو ملی و راه های نرفته اش

خلاصه داستان:

ملیح ( ماهور الوند ) دختر جوانی است که با امید و آرزوهای فراوان با سیامک ( میلاد کی مرام ) ازدواج می کند اما پس از شب ازدواج، رفتارهای عجیب سیامک آغاز می شود و…

کارگردان :

تهمینه میلانی : متولد سال 1339 در تبریز که فعالیت سینمایی اش را به عنوان منشی صحنه در ویدئو « خط قرمز » آغاز کرد. میلانی در سالهای اخیر سازنده آثار پرفروشی از جمله « آتش بس 2 » و « سوپر استار » بوده است.

درباره ویدئو « ملی و راه های نرفته اش » :

تهمینه میلانی ویدئوسازی است که بیشتر به دلیل گرایش های فمینیسیتی اش در ویدئوسازی شناخته می شود. کارگردانی که در چند ویدئو آخرش همواره مردان را عامل آزار و بانوان را قهرمانان بی چون و چرای داستان هایش معرفی کرده که از جبر زمانه به ستوه آمده اند اما راه فراری برایشان مهیا نیست. رویکرد این کارگردان در جدیدترین ساخته اش اش نیز برخاسته از تفکرات سنتی اش است که طی این سالها تغییری درش ایجاد نشده.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Meli_va_rahhaye_narafte_ash/thumbs/phoca_thumb_l_11.jpg

در « مَلی و راه های نفرفته اش » تهمینه میلانی بار دیگر داستانی را روایت کرده که در آن مردان هیولا و روان پریش می باشند و شخصیت زن اصلی داستان نیز قربانی جنون آنان معرفی می شود. البته در تمام نقاط دنیا ویدئوسازان زنی حضور دارند که در آثارشان رگه های فمینیستی یافت می شود اما تفاوت بارز کارگردانان زن بین المللی و تهمینه میلانی در این است که آنها قصه جذاب و پرداخت شده ای برای روایت دارند که می توان به راحتی به تماشای آن نشست و از آن لذت برد کما اینکه بخواهند در آن وجه فمینیستی بکار ببرند.

اما در ویدئونامه میلانی نشانی از بلوغ به چشم نمی خورد و به نظر می رسد که میلانی همچنان در حال و هوای آثاری همچون « دو زن » قرار دارد. وی همچنان بر طبلی می کوبد که براساس آن، مردان بصورت اغراق شده روان پریش هستند و همواره علیه زن. نکته عجیب آنکه در هیچکدام از آثار میلانی نمی توان این نکته را دریافت که چرا مردان در قصه های او اینچنین عجیب و غیرقابل تحمل هستند؟! آیا آنها گذشته سختی داشته اند که منجر به بروز چنین رفتارهایی از آنان می گردد؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا کمترین دقایق ویدئو اختصاص به پرداخت چنین موضوع مهمی یافته به حدی که تنها در یک الی دو جمله در ویدئو می شنویم که سیامک گذشته تیره و تاری داشته است؟ آیا برای پرداخت یکی از شخصیت های اصلی داستان همین مقدار پرداخت حداقلی کافی به نظر می رسد؟!

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Meli_va_rahhaye_narafte_ash/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

نکته عجیب آنکه در دنیایی که میلانی در « مَلی و راه های نرفته اش » خلق کرده ، منطق روایی در حداقل ممکن و اما خریدن ترحم در نقطه اوج خود به سر می برد. ملیح در ویدئو دختری معرفی می شود که شوهر شکاکش بی برو و برگرد به هر آنچه که از کنار ملیح می گذرد شک دارد و در طرف دیگر، مادر سیامک نیز رفتار ناخوشایندی با ملیح دارد و حتی برادرِ غیرتی ملیح نیز دنیا را به روی او تیره تار کرده تا ما شاهد دنیایی کاملاً ویران باشیم که کور سوی امیدی هم برای آن نمی توان متصور بود.

نکته ناامید کننده درباره اثر جدید تهمینه میلانی این است که ویدئوساز کماکان اصرار دارد که زن های داستانش همواره باید ساکت و قربانی باشند چراکه نمی توانند در مقابل رفتار مخرب مردان کاری از پیش ببرند. تفکری که احتمالاً در دوران ساخت « دو زن » می توانست کارکرد به مراتب بهتری داشته باشد اما در عصر کنونی، ترسیم دنیای یک زن ابداً به سادگی پرداخت شخصیت ملیح نیست و می توان راه حل های متفاوتی برای خروج از بحران در چنین شرایطی ارائه نمود. البته ویدئو در این خصوص کارشناس خانواده ای را وارد داستان می کند که ملیح با تلفن با او در ارتباط است! به این موارد می بایست سکانس های زائد داستان نظیر تعقیب ملی در پاساژ هم را هم اضافه کرد و البته، دیالوگ های آکنده از شعار که قطعاً امروز جایگاهی در سینما ندارند و ویدئوسازان برجسته کمتر به سراغ آن می روند که اندیشه هایشان را بی آنکه در ویدئونامه ای چند لایه قرار دهند، به مخاطب ارائه نمایند.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Meli_va_rahhaye_narafte_ash/thumbs/phoca_thumb_l_8.jpg

« مَلی و راه های نرفته اش » اثر ضعیفی محسوب می شود که آکنده از فریادها و کتک کاری های بی هدفی است که در مقابل دوربین می آیند تا از مخاطب احساس ترحم بخرند. قصه جدید میلانی ملال آور و بی منطق است و به نظر می رسد این ویدئوساز نیازمند بازنگری اساسی در نحوه نگارش و پرداخت قصه ویدئوهایش می باشد. در روزگاری که ویدئوسازان برجسته جهان آثاری با محوریت زنان روانه سینما می کنند تا ابتدا درد و رنج آنان را ترسیم کرده و سپس اوج گیری آنان و غلبه بر تمام موانع را به تصویر بکشند، « مَلی و راه های نرفته اش » تنها به زورگویی مرد و مظلومیت زن می گذرد. روندی که در طول ویدئو هرگز تغییر نمی کند و بصورت شتاب زده به مخاطب ارائه می شود تا آخرین ساخته میلانی در سطح باقی مانده و بیشتر شبیه به ذکر مصیبت و مرثیه باشد که واکنش احساسی تماشاگر را به همراه دارد.

2 Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

.

به خانواده ویژه ملکانه بپیوندید

نام ویدئو : مَلی و راه های نرفته اشmelldif44d

کارگردان : : تهمینه میلانی

ویدئونامه : تهمینه میلانی

تهیه کننده : تهمینه میلانی

مدیر ویدئوبرداری: تورج منصوری

بازیگران :

ماهور الوند

میلاد کی مرام

السا فیروز آذر

جمشید هاشم پور

و…

[uniplace_links]

/ مووی مگ
/ سایت سرگرمی ملکانه

آخرین مطالب این بخش معرفی فیلم

نقد و بررسی ویدیو زیر سقف دودی خلاصه داستان: بهرام ( فرهاد اصلانی ) و شیرین ( مریلا زارعی ) زن و شوهری هستند که در زندگی مشترکشان به بن بست خورده اند. در این میان بهرام با زنی دیگر...
نقد و بررسی ویدئو رگ خواب خلاصه داستان: مینا ( لیلا حاتمی ) زن میانسالی است که از همسرش جدا شده و در تلاش برای یافتن یک شغل، با کامران ( کوروش تهامی ) آشنا می شود که... کارگردان : حمید نعمت...
نقد و بررسی کلیپ پل خواب خلاصه داستان: شهاب پسر جوانی است که قصد ازدواج با نامزدش را دارد. اما پس از اینکه پول هایش از طریق کلاهبرداری از دست می رود، او برای جبران بدهی اش به هر دری...
نقد و بررسی ویدئو اکسیدان خلاصه داستان: اصلان ( جواد عزتی ) مرد جوانی است که نامزد او به نام نگار ( لیندا کیانی ) بدون اجازه و غیرقانونی به خارج از کشور سفر می کند و حالا اصلان به دنبال...

  • کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    دانلود آهنگ جدید مجید خراطها بنام بی رحمی دانلود آهنگ جدید حامد محضرنیا بنام شب یلدا دانلود آهنگ جدید امیر ایکس 2 بنام مغرور دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن
    جدیدترین ترانه ها






  • آخرین مطالب