»   گالری عکس بازیگران زن و مرد ایرانی  »   غافلگیرکننده‌ترین ویدیو‌های سینمای ایران
۲۲ دی ۱۳۹۶ , ساعت ۲۱:۲۸

غافلگیرکننده‌ترین ویدیو‌های سینمای ایران

غافلگیرکننده‌ترین ویدیو‌های سینمای ایران

ویدیو های زیادی در سینمای ایران ساخته شده اند که عنصر غافلگیری در آنها به شدت پر رنگ بوده. طبیعتا مخاطبان هنگام تماشای تعداد زیادی از ویدیو ها احساس کرده اند رودست خورده اند و ماجرا آنطوری که آنها انتظار داشته اند پیش نرفته. حتی در ویدیو های سینمایی و کمدی و تجاری هم از این دست تجربه ها زیاد داریم. ویدیو هایی مثل «زن ها فرشته اند»، «چپ دست» یا حتی همین «خالتور» که الان در اکران سینماهاست؛ با این که آثار چندان مورد قبولی نیستند اما این عنصر غافلگیری را درون خودشان دارند.

در ویدیو های جدی تر هم زیاد شاهد این امر بوده ایم ویدیو «کیفر» حسن فتحی، «سالاد فصل» فریدون جیرانی یا … آثاری از این دست هستند. در این مطلب تصمیم گرفتیم دست روی 9 ویدیو سینمایی غافلگیر کننده مهم سینمای ایران بگذاریم و مهم ترین ویدیو ها را از نقطه نظر رودستی که به مخاطبان زده اند مرور کنیم. تعداد ویدیو ها طبیعتا خیلی بیشتر از اینهاست.

سگ کشی (1379)

کارگردان: بهرام بیضایی

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/857903_130.jpg

جنس غافلگیری: شاید بشود ویدیو «سگ کشی» را به جهت شدت رودست زدن، غافلگیر کننده ترین ویدیو سینمای ایران به حساب آورد. تا جایی که مخاطب لحظه آخر به سرنوشتی دیگر برای پایان ویدیو می اندیشد، اما اتفاقی دیگر رخ می دهد.

داستان ویدیو بهرام بیضایی از این قرار است که گلرخ کمالی (مژده شمسایی) بعد از سال ها به ایران می آید و متوجه می شود که شوهرش ورشکست شده. او برای نجات شوهرش (مجید مظفری) دست به هر کاری می زند. بارها کتک می خورد، تهدید می شود و خلاصه زمانی که در پایان ویدیو مجروح و درمانده چک ها را پس می گیرد، متوجه می شود که شوهرش با منشی شرکت شان نقشه داشته اند که توسط گلرخ چک ها را پاس کنند و از ایران بروند.

میزان موفقیت ویدیو: سال 79 علاوه بر پنج سیمرغی که نصیب ویدیو شد، سیمرغ بهترین ویدیو از نگاه مردمی را هم گرفت. ویدیو در زمان اکران هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. «سگ کشی» بهترین ویدیو بهرام بیضایی نیست اما هم غالب منتقدان به آن روی خوش نشان دادند و هم علاقه مندان و پی گیران سینما بیش از ویدیو های دیگر او، آن را دیدند.

چهارشنبه سوری (1384)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/56b87e8997778.jpg

کارگردان: اصغر فرهادی

جنس غافلگیری: اصغر فرهادی به خاطر جنس ویدیو هایش تقریبا در غالب آثارش به مخاطب رودست می زند. ویدیو های او بر اساس قضاوت بنا نهاده شده است و طبیعی است بخش زیادی از داستان به حدس و گمان و پس از آن گره گشایی اختصاص یابد و نوبت تحلیل خود مخاطب فرا برسد.

در این میان، ویدیو «چهارشنبه سوری» مخاطبانش را بیشتر از سایرین غافلگیر می کند. او تصویری از یک زن شکاک و افسرده (با بازی هدیه تهرانی) را به تصویر می کشد که مدام به همسرش (حمید فرخ نژاد) بدبین است و به این که او با زن همسایه (پانته آ بهرام) رابطه دارد، شک دارد.

فرهادی آنقدر روی بدبینی و شکاک بودن زن تاکید می کند که تا نیمه ویدیو غالب مخاطبان حق را به شوهر می دهند و حتی برایش دل می سوزانند تا این که یکمرتبه و در اواخر ویدیو به مخاطبش رودست می زند و زن همسایه را در ماشین مرد نشان می دهد.

میزان موفقیت ویدیو: چهارشنبه سوری هم علاوه بر دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین تدوین، عنوان بهترین ویدیو از نگاه تماشاگران را به خودش اختصاص داد و زمان اکران هم پرمخاطب ترین ویدیو سال لقب گرفت.

دایره زنگی (1386)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/678-3411389.jpg

کارگردان: پریسا بخت آور

جنس غافلگیری: تنها ویدیو سینمایی پریسا بخت آور هم بر عنصر رودست زدن در دقیقه نود بنا شده. البته فراموش نمی کنیم از آنجایی که ویدیونامه دایره زنگی را اصغر فرهادی، همسر بخت آور نوشت، جنس غافلگیری های این ویدیو هم تقریبا مشابه سایر آثار این کارگردان است. داستان ویدیو دایره زنگی با تلاش یک دختر و پسر (باران کوثری و صابر ابر) برای جمع کردن پول تعمیر ماشین پدر دختر شروع می شود.

پسر تمام تلاشش را می کند که با درست کردن ماهواره های یک مجتمع این پول را جمع کند. آخر سر معلوم می شود دختر کارش دزدی بوده و این ماشین را هم از یک نفر دزدیده است. در نهایت می فهمیم که از تمام خانه ها هم یک چیزی دزدیده است. خانم بخت آور برای بیان مفهوم ویدیوش استفاده ای بهینه از عنصر رودست زدن کرده و خیلی خوب پازل های داستان را کنار هم قرار داده است. حتما یکی از دلایل محبوبیت این کمدی پایان متفاوت آن است.

میزان موفقیت ویدیو: در جشن خانه سینما تندیس بهترین ویدیونامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. در زمان اکران هم خیلی زود توانست به باشگاه میلیاردی ها دست پیدا کند.

سعادت آباد (1389)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/sa-17_2017-12-09.jpg

کارگردان: مازیار میری

جنس غافلگیری: مازیار میری در «سعادت آباد» درست در سکانس آخر به مخاطبش رودست می زند. نکته جالب اینجاست که در نسخه ای که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، این سکانس پایانی یعنی اوج غافلگیری ویدیو حذف شده است و همین باعث ابتر شدن حرف و دغدغه ویدیو شده. ماجرا از این قرار است که یاسی (لیلا حاتمی) در زندگی اش با محسن (حامد بهداد) دچار مشکل شده و می داند که همسرش نسبت به او بی توجه است و روابط کاری مرموزی دارد. بعد از یک مهمانی پر تنش که رازهای زیادی در آن فاش می شود، یاسی از محسن می خواهد که به خانه پرستار بچه برود و او را بیاورد. در سکانس پایانی می بینیم که محسن با پرستار دخترش (مینا ساداتی) رابطه دارد. رودست زدن در این ویدیو، به اثرگذاری محتوایش کمک کرده است.

میزان موفقیت ویدیو: سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت و در فروش هم خیلی زود به باشگاه میلیاردی ها پیوست. سعادت آباد محبوب طیفی از منتقدان هم بود و در زمان اکران نقدهای مثبتی درباره اش گزارش اند. از آن سو برخی با درونمایه ویدیو زاویه داشتند و نقدهای محتوایی، منفی بود.

گناهکاران (1391)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/large_41f7db59-c125-43e7-9d8f-b89d056eee61.jpg

کارگردان: فرامرز قریبیان

جنس غافلگیری: «گناهکاران» از جمله ویدیو های پلیسی موفق سینمای ایران است که طبیعتا به خاطر ذات پلیسی که دارد، رودست زدن جزو خصایص آن محسوب می شود. با این حال اما مخاطبان در این ویدیو طوری غافلگیر می شوند که اصلا انتظارش را ندارند.

ماجرا از قتل یک دختر شروع می شود. سرگرد روانگر و سرهنگ تدین مامور می شوند تا قاتل او را پیدا کنند. در طول ویدیو ما با پنج فرد مظنون به قتل روبرو می شویم که هر کدام شان به خاطر روابط مختلفی که با او داشته اند، دلایل لازم برای قتلش را دارند. درست زمانی که مخاطبان بین این پنج گزینه سرگردان است، کارگردان ناگهان او را غافلگیر می کند. تازه می فهمیم که قاتل زن، سرگرد روانگر بوده. سرگردی که از ابتدا برای پیدا کردن قاتل زن مدام تقلا می کرد، خودش به خاطر عشقی که به زن داشته او را کشته است.

میزان موفقیت ویدیو: گناهکاران اولین ویدیو کارنامه فرامرز قریبیان بود که بر اساس ویدیونامه پسرش سام قریبیان ساخته شد. این ویدیو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت اما در زمان اکران آن طور که باید جنجالی نشد و فروش متوسطی داشت.

گذشته (1392)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/gozashte_3.jpg

کارگردان: اصغر فرهادی

جنس غافلگیری: در ویدیو «گذشته» اصغر فرهادی چند بار پشت سر هم غافلگیرمان می کند. هر بار گمان می کنیم اصل ماجرا را فهمیده ایم و پی به مسیر داستان برده ایم اما هنوز چیزی نگذشته که متوجه می شویم یک رودست دیگر در کار است و تا باز شدن گره اصلی هنوز راه زیادی باقی مانده!

ماجرای ویدیو درباره خودکشی همسر سمیر است. او و سایرین گمان می کنند او از شدت افسردگی دست به خودکشی زده است اما دختر مارین راز کشته شدن او را به فهمیدن رابطه میان شوهرش و مارین ربط می دهد. بعد از مدتی می فهمیم دختر مارین برای همسر سمیر ایمیل فرستاده و این مسئله را فاش کرده است اما رودست نهایی بعد از همه اینها وارد می شود.

میزان موفقیت ویدیو: گذشته با این که نسبت به «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» نتوانست مخاطبان ایرانی را زیاد سر شوق آورد اما در جشنواره های مختلف جهانی خیلی خوب ظاهر شد. برنیس بژو، بازیگر فرانسوی این ویدیو از چند جشنواره جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت و خود اصغر فرهادی هم موفق شد در چندین و چند جشنواره مورد توجه قرار بگیرد.

رخ دیوانه (1392)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/large_ed75c4e5-be86-4935-bbb6-b0120c5f69a0800x600.jpg

کارگردان: ابوالحسن داودی

جنس غافلگیری: مخاطب در «رخ دیوانه» هم چند بار رودست می خورد. تعداد این رودست خوردن ها آنقدر زیاد است که آخرین عنصر غافلگیری که در واقع مهم ترین آنهاست دیگر چندان به چشم نمی آید. اولین رودست زمانی است که راز بازی مسعود با جمع دوستان و سرکاری بودن تماس ها برای پیروز فاش می شود. از یک جایی به بعد پیروز هم وارد بازی می شود اما داستان پیش می رود و نهایتا متوجه می شویم که قضیه کاملا متفاوت با چیزی است که فکرش را می کرده ایم و اصلا مسعود از ابتدا قصه را طور دیگری چیده است. این بار رودست دوم را به مخاطب می زند. تعداد این عناصر غافلگیری باعث شده تا خیلی ها لقب «ویدیو پر از دروغ» را برای رخ دیوانه در نظر بگیرند و در نقدهای مختلف بنویسند که کارگردان مخاطب را گول زده است.

میزان موفقیت ویدیو: رخ دیوانه پنج سیمرغ از جشنواره سی و سوم گرفت که مهم ترین آنها سیمرغ بهترین ویدیو، بهترین کارگردانی و بهترین ویدیو از نگاه مردم بود. این ویدیو زمان فروش هم حسابی سروصدا کرد و فروش بالایی را برای آن به ثبت رساند.

من (1394)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/MV5BNjI3YmNkNjAtZjk3Ny00MTQ1LTgzODgtMjY0MmVmZWQ3MTUwXkEyXkFqcGdeQXVyNjkxOTM4ODY._V1_800x600.jpg

کارگردان: سهیل بیرقی

جنس غافلگیری: سهیل بیرقی در اولین ویدیو بلند سینمایی اش ویدیوی ساخت که از چند منظر قابل تأمل است. علاوه بر بازی متفاوت لیلا حاتمی و بهنوش بختیاری، انتهای ویدیو مخاطب را به شدت غافلگیر می کند. ماجرا از این قرار است که در کل ویدیو با زنی به اسم آذر روبرو هستیم که خلافکار است و با اعتماد به نفس و زرنگی خاصی مقاصدش را پیش می برد.

او کسب و کار فروش مشروبات الکلی را مدیریت می کند، سرپرست یک باند قاچاق است و حالا هم به پسر جوانی (امیر جدیدی) قول داده است تا او را به عنوان یک خواننده مطرح مشهور کند. او مدام از این پسر بهره کشی می کند و او را سر کار می گذارد تا این که بالاخره متوجه می شویم آن پسر، مامور پلیس است و تمام این مدت او بوده که آذر را سر کار گذاشته و مترصد فرصتی برای به دام انداختنش بوده.

میزان موفقیت ویدیو: در جشنواره فجر در دو رشته نامزد دریافت سیمرغ شد اما موفقیتی در پی نداشت. فراموش نمی کنیم «من» سالی به جشنواره رسید که حریفان گردن کلفتی مثل «ابد و یک روز» سعید روستایی و «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان را کنار خود داشت. اگر جز این بود حتما ویدیو بیرقی چند سیمرغ می داشت.

ائو (خانه) (1395)

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/73ee1e52-2159-40b0-9c2c-f6c801c666f4.jpg

کارگردان: اصغر یوسفی نژاد

جنس غافلگیری: مهمترین ویژگی ویدیو «ائو» (خانه) این است که فضا را طوری پیش می برد که مخاطب اصلا انتظار غافلگیری نداشته باشد. دختر خانواده اجازه انتقال پیکر پدرش را برای استفاده تحقیقاتی در دانشگاه نمی دهد و این مسئله کاملا منطقی به نظر می رسد. تا 20 دقیقه آخر مخاطب فقط شاهد درگیری های متعدد است و انتظار دارد یکی از دو طرف کوتاه بیاید. اینجاست که عنصر غافلگیری رودست عجیبی به آنها می زند.

از آنجایی که ممکن است خیلی ها هنوز ویدیو را ندیده باشند، از بیان جزییات این غافلگیری خودداری می کنیم. همین قدر اشاره کنیم که کارگردان بخوبی فضایی برای روایت ویدیوش ایجاد کرده. از آن طرف حواسش به شخصیت پردازی و نحوه گرفتن بازی بوده و طوری ذهن را آماده می کند که کمتر کسی به اتفاق اصلی فکر کند. همین مشخصه، باعث شده ویدیو پایانی جذاب (از نظر دراماتیک نه محتوا) داشته باشد.

میزان موفقیت ویدیو: ویدیو خانه در جشنواره سال گذشته از سوی منتقدان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در جشنواره های جهانی هم مطرح شد اما از آنجایی که در گروه هنر و تجربه اکران شده فروش چندانی ندارد.


منبع: روزنامه هفت‌صبح

دانلود ویدیو ایرانی
غافلگیرکننده‌ترین ویدیو‌های سینمای ایران

آخرین مطالب این بخش گالری عکس بازیگران زن و مرد ایرانی

مصاحبه رضا رشیدپور با روحانی بسیار محافظه کارانه بود! امشب مصاحبه رضا رشیدپور مجری با سابقه برنامه‌های تلویزیونی با حسن روحانی از تلویزیون پخش شد. در آغاز این برنامه رشیدپور تاکید داشت که سوالات خاصی از...
مروری بر مهم‌ترین ویدیو‌های زنانه سینمای ایران اکران رگ‌ خواب آخرین ساخته حمید نعمت‌اله در سینمای ایران جدا از این‌که یک‌بار دیگر بازیگری لیلا حاتمی را اثبات می‌کند و باز هم جدی گرفتن بیشتر نعمت‌اله را به یاد سینما می‌اندازد...
معرفی ترسناک ترین ویدیوهای ایرانی باید پذیرفت که سینمای دلهره در ایران هرگز ژانری جدی نبوده است اما با این حال برخی از ویدیوسازان به این مقوله نگاهی جدی داشته اند و گاه آثار قابل قبولی ساخته...
واکنش تند آرام جعفری به صحبت های عجیب فرزاد حسنی درباره مهران مدیری اخیرا در فضای مجازی صحبت های فرزاد حسنی در جشنواره فجر سال ۹۳ درباره مهران مدیری در حال انتشار است که این اتفاق...

  • کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    دانلود آهنگ جدید مجید خراطها بنام بی رحمی دانلود آهنگ جدید حامد محضرنیا بنام شب یلدا دانلود آهنگ جدید امیر ایکس 2 بنام مغرور دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن
    جدیدترین ترانه ها






  • آخرین مطالب