»   سینما  »   شعبده بازان هم به گونه ای خلافکارند!
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ , ساعت ۲:۲۸

شعبده بازان هم به گونه ای خلافکارند!

بانی ویدیو، گروه سینمای جهان:  «تردستی» ویدیوی به کارگردانی جی دی دیلارد و براساس سناریویی از خود او و الکس تورر درباره یک تردست جوان و شعبده باز خیابانی (با بازی جاکوب لاتیمور) است که پس از مرگ والدینش برای حمایت از خواهر کوچکش (استورم راید) فعالیت های خود را مضاعف می سازد اما چون از طریق کارهای قانونی نمی تواند امرار معاش کند، به کارهای خلاف و توزیع موادمخدر هم روی می آورد ولی کارش به مشکل برخورد می کند و رییس خلافکاران که از عملکرد این جوان راضی نیست، خواهر او را می رباید و تردست جوان برای بازیابی او و نجات خودش مجبور است هر چقدر هنرهای پنهان و آشکار دارد رو کند. با این اوصاف باید از جی دی دیلارد پرسید چگونه این داستان که در اصل یک قصه کوتاه بوده، تبدیل به یک ویدیو بلند سینمایی شده است و طی گفتگو با او از مواردی مثل علاقه خود او به هنر شعبده بازی هم پرده برداری می شود، ضمن اینکه دیلارد از کارهای دیگرش و سایر ویدیو ها نیز سخن می گوید.

«تردستی» ادغامی هنرمندانه از فعالیت های شعبده بازانه و دنیای جرم و جنایت است و در نتیجه باید پرسید فکر و ایده تشکیل دهنده آن از کجا آمد؟
– من در نوجوانی با هنر تردستی آشنا شدم و خودم در این زمینه کارهای زیادی انجام دادم و در نتیجه وقتی در کنار الکس تورر ویدیونامه نویسی را شروع کردیم، یکی از مسائل مورد علاقه مان همین موضوع و پرورش دادن قصه ای با این مضمون بود. البته طرح اولیه ما در این خصوص برای ساخت ویدیوی کوتاه بود ولی به تصویر کشیدن آن و اجرای این طرح مدتی زمان برد و به توقف خورد. چند سال بعد که از نو روی این قضیه فکر کردیم، دیدیم برای یک ویدیو بلند هم جواب می دهد و در این راه البته چیزهایی را به قصه اولیه اضافه کردیم و مهمتر از همه بار کارهای خلاف و قسمت های مربوط به متخلفان بود. برخی می گویند شعبده بازان به اندازه کافی و به خودی خود نیز خلافکارند و اگر نبودند، نمی توانستند این تردستی ها و کارهای تقلب آمیز را در قالب نمایش های مردم پسند ارائه بدهند!
از چه زمانی و چگونه به شعبده بازی علاقمند شدید و آیا تکه ها و نمایش ها و قطعات تخصصی هم در کارتان داشته اید؟
– از نوجوانی این ماجراها را تعقیب می کردم ولی چیزی که علاقه مرا بیشتر کرد، تماشای مجموعه تردستی های دیوید بلین از شبکه ABC در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود و مطمئنم که این سریال و فرآیندهای آن افراد دیگری به جز من را نیز به دنبال این هنر کشاند. آن علاقه به حدی رسید که حتی مدتها به کتابخانه ها رجوع می کردم و کتاب های مرتبط با این سوژه را می گرفتم و مطالعه می کردم.
تلفیق مسائلی ماورالطبیعه از این دست با خصوصیات واقعی ای مثل خلاف و خلافکاری طبعاً کاری سخت بود و چالش دشواری برای شما به حساب می آمد.
– تکیه و تاکید من و الکس تورر این بود که ویدیو مان مثل «پرستیژ» و فقط براساس اعجازهای شعبده بازی نباشد و عناصر دیگری نیز به آن پیوند بخورد و موتور محرکه آن باشد. در عین حال ما نمی خواستیم چیزی بسازیم که مثل شاهکارهای اسکورسیسی و کاپولا فقط وصف دنیای گانگسترها و بدون هرگونه اله مان های خیالی باشد. ما حتی از این بیم داشتیم که تعدد سوژه ها و زیادی اتفاقات کل ویدیو ما را درهم و برهم کند و خطوط روشن آن را محو سازد.
شما سالها پیش در کمپانی موسوم به «روبوت بد» برای جی.جی.ابرامز مشغول به کار شدید. آیا این کار را به این قصد انجام ندادید که در درازمدت با آموزش پذیری از وی به ویدیوسازی از این قبیل که اینک هستید، تبدیل شوید؟
– قطعاً همین طور بود. من همیشه دوست داشتم نویسندگی و نگارش سناریوها مشغولیت اول من باشد و برای چنان کاری کمپانی «Bad Robot» جای بسیار خوبی نشان می داد. این طور نبود که شرط بگذارم و چیزهایی را برای آینده خود از سران کمپانی بطلبم و فقط می خواستم از آن آدمهای قوی و مبتکر چیزهای زیادی بیاموزم و یک سینماگر بسیار خوب بشوم.
 اما شما در معیت جی.جی.ابرامز بر ساخته شدن ویدیو بزرگی مثل قسمت هفتم «جنگ ستارگان» نیز نظارت کردید. آیا بیش از حد تصور، بزرگ و جادویی نبود؟
– واقعاً این خصلت ها را داشت و چون از کودکی از دوستداران جدی ویدیو های استاروارز بودم، هیچ چیز نمی توانست به اندازه حضور در پشت صحنه یکی از این ویدیوها اسباب سرورم شود. شاید اگر ابرامز سکاندار «جنگ ستارگان۷» نمی شد و این پروژه همچنان در دست جورج لوکاس بود، من نمی توانستم به پشت صحنه راه یابم و همه آن مسایل را به چشم ببینم اما به لطف حضور ابرامز این کار برایم امکانپذیر شد ضمن اینکه ناگفته نگذارم که ابرامز کلاً از ویدیوسازان محبوب و دلخواه من نیز هست. شاید برخی صحنه های «جنگ ستارگان» در نسخه های ۷گانه پخش شده آن و یا ویدیوهای مشتق شده از آن تکراری به نظر برسد اما آنها در صدد کامل شدن کار و تجلی هر یک از صحنه ها با بهترین ادوات و فنون ممکن هستند و به بقیه مسائل کاری ندارند.
 در بازگشت به سوژه ویدیو «Sleight» باید بگوییم بودجه ساخت آن توسط خود شما فقط یک میلیون دلار اعلام شده و برخی می گویند کل ویدیو را در عرض تنها ۱۶ روز جمع کردید. آیا این ارقام حیرت آور و ادعاهایی غیرواقعی نیست؟
– وقتی ویدیو را شروع می کردیم برآورد دقیقی از رقم نهایی مخارج مان نداشتیم و همین طور پیش رفتیم و صحنه ها را می گرفتیم تا به یک نقطه قابل محاسبه برسیم. در عین حال من اطمینان داشتم که خرج ویدیو اندک خواهد شد زیرا هنرپیشه ها و سایر عوامل تولید ویدیو بالنسبه گمنام و نرخ هایشان پایین بود و هیچ سفر و لوکیشن بزرگی هم نداشتیم. کوتاه بودن زمان ویدیوبرداری هم برخاسته از موضوع ویدیو و تدارک درستی بود که از قبل دیده بودیم. از حاصل نهایی کار نیز ناراضی نیستم زیرا این امکان مالی و مکانی را نداشتیم که فلان صحنه های بزرگ را بیافزاییم که جای خالی اش بعداً اسباب افسوس ما بشود. ما همین قدر کوچک و جمع و جور و سریع کار کردیم که به نظر می رسد و محصول نهایی گواهی آن را می دهد.
 طرح بعدی تان بازسازی «مگس» یکی از کلاسیک های ژانر علمی- تخیلی است، حال آنکه ورسیون سال ۱۹۸۶ آن با کارگردانی دیوید کرانن برگ نسخه ای دست نیافتنی است.
– ما در روزهای اولیه کار بسر می بریم و هنوز سناریو کامل نشده است و صرفنظر از اینکه ویدیو حاصله کوچک یا بزرگ و کم هزینه یا پرهزینه خواهد بود، خواسته ما این است که ویدیوی را بسازیم که مثل ورسیون ۱۹۸۶ و نسخه اولیه مردم را مجذوب و تعقیب قصه را برای آنها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کند. «The FLg» واقعاً داستانی شگفت انگیز است و باید برخوردی از همین دست نیز با آن داشت.

منبع: Collider. Com

banifilm.ir


لذت تماشای فیلم های جدید
در ملکانه تماشا کنید
www.molkaneh.com

آخرین مطالب این بخش سینما

جشنواره بین‌المللی ویدئوِ هنر ویدئو‌برداری که با عنوان «Camerimage» هم شناخته می‌شود، امسال در ماه نوامبر بیست‌وپنجمین سالروزش را در لهستان جشن می‌گیرد. به گزارش هنر و تجربه به نقل از ایندی‌وایر،این رویداد سینمایی...
با خواندن و ارائه سفرنامه «خاطرات شرق آسیا» توسط لقمان رفیعی و آرام عبدی در ساعت ۱۸ امروز جمعه ۳۱ شهریور ماه جاری سفرنامه‌خوانى «از کوره راه تا شاهراه» در گالری «آس» تهران به پایان می‌رسد. به گزارش رسیده،نمایشگاه...
مستند «یک لقمه خواب» به تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری و کارگردانی مونا زندی‌حقیقی با موضوع پناهندگان ایرانی در آلمان، متقاضی حضور در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شد. به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این مستند ۵۲ دقیقه‌ای در...
چهار ویدئو ایرانی در جشنواره کودکان کانادا به نمایش در می‌آید. به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، ویدئو‌های «جنجال در عروسی» به کارگردانی رضا خطیبی (برنده دو جایزه از جشنواره‌های ویدئو سه بعدی در کره جنوبی و بلژیک)،...

پاسخ دهید

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.



  • دانلود آهنگ جدید محسن یگانه بنام بعد تو

    دانلود آهنگ جدید محسن یگانه بنام بعد تو

    دانلود آهنگ جدید معین راهبر به نام برگرد دانلود آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده به نام کجایی دانلود آهنگ جدید سعید آتانی به نام با توام تهران
    جدیدترین ترانه ها
  • آخرین مطالب