»   سینما  »   در هالیوود با آهنگساز مثل یک ستاره برخورد می شود
۹ تیر ۱۳۹۶ , ساعت ۱۰:۱۲

در هالیوود با آهنگساز مثل یک ستاره برخورد می شود

بانی ویدیو – گروه سینمای ایران: بهزاد عبدی هر چند کمتر از یک دهه است که خود را به عنوان آهنگساز خوش قریحه و صاحب سبک به سینمای ایران شناسانده، اما چنان کیفیت کارش خوب بوده که در همین مقطع هم ساخت موسیقی ۲۸ ویدیو بلند سینمایی را در کارنامه خود ثبت کرده. عبدی تاکنون دو بار برای ساخت موسیقی ویدیو های «مزار شریف» (عبدالحسن برزیده) و «آل» (بهرام بهرامیان) موفق به دریافت سیمرغ بلورین و یکبار هم برای «فرزند صبح» (بهروز افخمی) کاندیدای کسب این جایزه شده است. او سال گذشته شش ویدیو در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره ویدیو فجر داشت که «سوفی و دیوانه»، «قاتل اهلی»، «کارگر ساده نیازمندیم» و «کمدی انسانی» از جمله آنها هستند. به همین انگیزه گفت و گویی با او داشتیم که در ادامه می خوانید.
 سال گذشته با چه ویدیوهایى در جشنواره ویدیو فجر حضور داشتید؟
ـ پارسال در بخش مسابقه با ویدیوهاى «به کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانى منوچهر هادى، «سوفى و دیوانه» به کارگردانى مهدى کرمپور، «ماه گرفتگى» به کارگردانى مسعود اطیابى، «پشت دیوار سکوت» به کارگردانى مسعود جعفرى جوزانى، «کمدى انسانى» به کارگردانى هادى کریمى و «قاتل اهلى» به کارگردانى مسعود کیمیایى.
 در واقع براى سه نسل کارگردانى آهنگسازى کرده اید…
ـ بله افتخار داشتم با دوستان عزیزم و اساتید گرانقدرم همکارى کنم.
 و به نوعى هر نسل موسیقى خاص خودش را مى طلبید…
ـ دقیقا.
البته براى من اولویت اول و آخر تحلیل کارگردان از ویدیو است و سعى مى کنم با سازبندى و تمى ورود کنم که با تحلیل او منطبق و سازگار است. مثلا براى ویدیو منوچهر هادى کارى که نوشتم بیشتر از صداهاى الکترونیک بهره بردم. در کار سوفى و دیوانه مهدى کرمپور در حال و هواى موسیقى بلوک شرق و یک ارکستر مجلسى متمرکز شدم. در ویدیو کمدى انسانى به فضایى متفاوت و به دور از ملودى هاى مرسوم که براى ارکستر گزارش مى شود ورود کردم.
ویدیو ماه گرفتگى هم تلفیقى از ارکستر و سازبندى هاى و صداهاى الکترونیک بود.
براى ویدیو دو استاد عزیزم هم آثارى ارکسترال و کلاسیک و البته مطابق با فضاى استاندارد روز جهان نوشتم.
 راضى هستید از این موسیقى هایى که براى این ویدیوهاى متنوع نوشتید؟البته من در جشنواره همه ویدیو ها را دیدم و براى من جالب بود این شش ویدیو شباهتى به هم نداشتند و البته امضاى شما پاى هر اثر مشخص بود.
ـ بله. من تمام این موسیقى هایى که براى این ویدیوها نوشتم دوست دارم، چون تمام تلاش من بر تعریف درست موسیقى ویدیو استوار بود. چیزى که درسش را خوانده و تجربه کرده ام و از آثار بزرگان این حوزه آموخته ام.
 اشاره به تعریف موسیقى ویدیو کردید. در یک جمله مى توانید موسیقى ویدیو را تعریف کنید؟
ـ بارها شنیده ایم مى گویند، موسیقى ویدیوى مناسب است که شنیده نشود، حال آنکه این تعریفى بسیار ناقص از موسیقى ویدیو است. موسیقى ویدیو اثرى است که یک آهنگساز، تاکید مى کنم آهنگساز که با تمام اصول آهنگسازى از ابتدا تا انتها آشناست مى نویسد. به گونه اى که حضورش احساس نشود، یعنى به رخ کشیده نشود و از سوى دیگر با قوانین مربوط به آهنگسازى منطبق باشد. یعنى شنیدنى باشد. یعنى آن اثر را بتوانیم بشنویم. ممکن است تم یا ملودى اصلى را بپسندیم یا نپسندیم. حال هر ژانر و سبکى که مى خواهد باشد. الکترونیک و افکتیو یا ارکسترال و سمفونیک.
 یعنى باید در ویدیو حضور داشته باشد با توجه به حال و هواى صحنه و البته تحلیل کارگردان. ولى داوران امسال سکوت را کاندیدا کردند!
ـ بله، دو دلیل کاملا غیر علمى هم از ایشان خواندم. یکى گفته بود که ما سکوت را کاندیدا کردیم و دیگرى مثالى از جان کیج آورده بود.
باید عرض کنم که سکوت در موسیقى جزو ملزومات است، ولى سکوت موسیقى نیست. سکوت، موسیقى مى زاید، نه این که خود موسیقى باشد. سکوت مى آید تا ریتم حاصل شود. ضربآهنگ به وجود بیاید. از این ها که بگذریم ما در مورد موسیقى ویدیو صحبت مى کنیم. احتمالا بزرگواران تعریف اولیه واژه موسیقى را در نظر نگرفته اند که قضاوتى این گونه داشتند.
اگر جان کیج سکوت کرد به دلیل دادن توجه به صداهاى محیط بود، نه این که داعیه آهنگسازى کارى داشته باشد به نام ۴:٣٣ سکوت. کارى فلسفى بود. او سکوت کرد تا صدا شنیده شود. تا از صداهاى طبیعى غافل نباشیم و البته یک تجربه بود در یک جایگاه. پس بیاییم از فردا ٢٠ دقیقه سکوت براى ویلن و ارکستر کوبه اى بنویسیم!
لوییجى نانو هم صد و یک مترونوم را در تمپو و ریتم هاى مختلف کوک و همزمان رها کرد. این موسیقى نیست؛ رفتارى است فلسفى نسبت به هستى و اجزاى آن که تمپو و ریتم مختلف دارند. این نگاه داوران متاسفانه سفسطه است و قیاس مع الفارغ.
 این که ما فلانى را کاندیدا کردیم چون براى لحظاتى که موسیقى نمى خواست سکوت کرد که دلیلى علمى نیست؟
ـ تعریف موسیقى ویدیو واضح است. این که بازیگرى یک پلان بازى کرد و جایزه برد دلیلى بر انطباق آن بر موسیقى ویدیو نیست. بیان موسیقى در تمام دوران ها بر پایه فرم بوده است که اتفاقا در موسیقى ویدیو تمى که معرفى مى شود باید در جایگاه مختلف رویکردى متفاوت با همان تم اصلى داشته باشد. یعنى واریاسیونى (شکل دیگرى) از همان تم باشد. کشکولى نباید برخورد کند و هر چه آمد خوش آمد.
من اینها را براى این نمى گویم که چرا کاندیدا نشده ام. هر چند که توقع داشتم دیدن عکس العمل هاى خوب و انرژى بخش اهل فن و منتقدین به آثار من و البته همین تعداد بالاى کار و حضور پر رنگ در جشنواره بزرگترین پاداش است. این را از این جهت عرض کردم که وقتى در جایگاه داورى مى نشینیم، اصول علمى باید در درجه اول و آخر قرار گیرد و بعد سلیقه و سیاست ورود کند.
 بله البته شما دوبار سیمرغ گرفتید و یکبار کاندیدا شدید.
– به لطف خدا اولین سیمرغ را در اولین حضورم در سینما در سال ١٣٨٨ با ویدیو آل به کارگردانى بهرام بهرامیان و تهیه کنندگى مرحوم على معلم دریافت کردم و سال بعد کاندیدا شدم و در سال ١٣٩٣ سیمرغ تکرار شد در ویدیو مزار شریف به کارگردانى حسن برزیده و تهیه کنندگى منوچهر شاهسوارى.
 اینکه معمولا آهنگساز در آخرین مرحله ورود به یک ویدیو مى کند، آیا رویکرد درستى است؟
– صد در صد خیر. آهنگساز از ابتدا و بعد از اتمام ویدیونامه باید ورود کند و با ویدیونامه مانوس شود. تحلیل کارگردان را بشنود و در ویدیوبردارى صحنه هاى ویدیو حضور داشته باشد و در نهایت اثرى مورد تایید بنویسد تا با روح ویدیو عجین باشد.
موسیقى ویدیو فقط براى تقویت حس یک سکانس ظاهر نمى شود، بلکه باید به کمک به مفاهیم نهفته در ویدیو بپردازد و با ابزار موسیقى آن را تقویت کند. پس حضور وى از ابتداى پروژه ضرورى است. تا از همان ابتدا با تعامل با کارگردان به نتیجه درست برسد.
 تفاوت جایگاه موسیقى ویدیو در ایران و دیگر کشورهاى صاحبان سینما را در چه مى بینید و براى ارتقاء این سطح و جایگاه چه باید کرد؟
– موسیقى ویدیو در ایران در حال حاضر به دلیل نگاه مصرفى بعضى تهیه کنندگان در سطح قابل قبولى نیست. این در حالى است که آهنگسازان قابل و کاربلدى در این حوزه فعالیت مى کنند. طبیعى است که آهنگساز دوست دارد اثرش به بهترین شکل ضبط شود و روى ویدیو قرار گیرد. ولى نگاه مقتصدانه عده اى باعث شده است تا آهنگسازان به سراغ نمونه هاى صوتى (سمپل) ارزان قیمت بروند تا به هر حال موسیقى ویدیو انجام شود.
آهنگساز یک مؤلف است و تمامى حقوق یک مؤلف براى او باید دیده شود. در تمام دنیا مخصوصا هالیوود با آهنگساز مانند یک ستاره برخورد مى شود و دستمزدهاى بسیار قابل قبول براى ارائه یک موسیقى قابل قبول پرداخت مى شود.
البته دلیل دیگر بالا نبودن سطح بعضى موسیقى ویدیو ها ظهور عده اى است که با نرم افزارهاى موسیقى تبدیل شده اند به آهنگساز ویدیو.
آهنگساز ویدیو، باید مختصات آهنگساز بودن را دارا باشد. مانند متخصص قلب که در ابتدا ٧ سال دوره پزشکى عمومى را گذرانده و بعد متخصص شده است. این که بعضى نرم افزارها و سمپلهاى جذاب عده اى را آهنگساز کرده است اتفاق خوشایندى براى موسیقى ویدیو نیست. حتى کارکردن با سمپل ها نیاز به تخصص ویژه دارد که البته بعد از گذراندن اصول اولیه موسیقى به دست مى آید.
 کار کردن با کارگردانى که با موسیقى آشناست چه مزیتهایى با کار کردن با کارگردان نا آشنا با موسیقى دارد؟
– طبیعى است که کارگردان باید با اصول ابتدایى موسیقى آشنا باشد تا به زبان مشترک میان خود و آهنگساز برسد. وقتى کارگردان حتى اسم سازها را نمى داند، طبیعى است که با آهنگساز براى تفهیم تحلیل خود دچار مشکل مى شود و این هم از همان موارد است که در ترفیع جایگاه موسیقى ویدیو مؤثر است. چرا که آهنگساز با کارگردانى آشنا با موسیقى مواجه است و فرصت کم کارى و یا سوءاستفاده هاى دیگر ندارد. از همه مهمتر آهنگساز به راحتى خواسته هاى کارگردان را درک مى کند و براى به دست آوردن نتیجه رضایت بخش تلاش خواهد کرد.
به نظر من نه تنها کارگردان که تهیه کننده هم باید با موسیقى در حدى ابتدایى آشنا باشد.
 از فعالیتهاى امسالتان بگویید.
– امسال نوشتن یک باله را تمام کرده ام؛ به نام منطق الطیر که به زودى ضبط و اجرا خواهد شد. این اثر براساس اشعار عطار به نویسندگى خانم جیران باریکانى و کارگردانى مهرداد آبجار و تهیه کنندگى على پالیزدار روى صحنه خواهد رفت. سریال در جستجوى آرامش به کارگردانى جناب سطانى و تهیه کنندگى جناب آشتیانى پور و سه ویدیو هم قرارداد دارم که منتظر پایانشان هستم.

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

پرتره‌ای که «پابلو پیکاسو» از «ماری ترز» کشیده، به زودی در حراجی «ساتبی» به فروش گذاشته می‌شود. به گزارش ایسنا، «فایننشال تریبیون» نوشت: شعبه حراجی «ساتبی» روز ۲۸ فوریه پرتره «زنی با کلاه بره و لباس شطرنجی» از «پابلو...
وصال روحانی: شرکت بیگ وورد پیکچرز آمریکا امتیاز پخش یک ویدئو ساخته شده توسط تامر السید مصری به نام «آخرین روزهای شهر» را در سطح آمریکای شمالی خریداری کرده است. این ویدئو که تهیه آن از سال ۲۰۱۱ و...
گروه تلویزیون: تلویزیون در سالهای اخیر متوجه شده که راه نزدیک شدن به مخاطبی که به رسانه های مختلف دسترسی دارد و هر روز هم رسانه های مجازی به جمع مدیا های موجود اضافه می شود جلب اعتماد است....
ویدیو کوتاه «شهرک خصوصی» با پایان مراحل فنی آماده نمایش شد. به گزارش بانی ویدیو، ویدیو کوتاه «شهرک خصوصی» به کارگردانی حمید باب الحوائجی با اتمام مراحل فنی هم اکنون آماده نمایش شده است. سازندگان قصد دارند تا این...

  • کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    دانلود آهنگ جدید مجید خراطها بنام بی رحمی دانلود آهنگ جدید حامد محضرنیا بنام شب یلدا دانلود آهنگ جدید امیر ایکس 2 بنام مغرور دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن
    جدیدترین ترانه ها
  • آخرین مطالب