»   سینما  »   درباره «آدم ربایی»؛علاقه بی حد و حصر مادری
۲۹ دی ۱۳۹۶ , ساعت ۱۰:۴۴

درباره «آدم ربایی»؛علاقه بی حد و حصر مادری

ملکانه – گروه سینمای جهان – اگر «آدم ربایی» کلیپ اکشن و جالب و تازه ای که لوییس پری یتو ساخته و روانه بازار کرده است، یک برنده بزرگ داشته باشد آن فرد هاله بری است که پس از گذراندن چند سال کم فروغ و فاقد نقش های چشمگیر در این کلیپ درخششی تازه داشته هر چند محدودیت ها و دنیای مشخص و نه چندان هنری آثار اکشن و پرتحرک جایی برای بازی های عمیق و حرفه ای نیست و همخوانی چندانی بین این دو فرآیند مشاهده نمی شود.
میزان علاقه بی حد و حصر مادری به فرزند در کلیپ «آدم ربایی» به کرات به مرحله آزمون و نمایش نهاده می شود و آنطور که این کلیپ روایت و به واقع فریاد می کند، سقفی بر این قضیه متصور نیست. یکی از نقاط قوت این کلیپ همان طور که پیشتر آمد، بازی پر شور هاله بری هنرپیشه زن سیاهپوست و ۵۳ ساله آمریکایی در رل چنین مادری است اما باید پذیرفت که این محصول اواخر تابستانی و اوایل پاییزی شرکت آویرون پیکچرز آمریکا و دو کمپانی شریک و همراهش از جذابیت لازم نیز بهره می گیرد و موضوع پر کششی دارد.
به خاطر فرانکی
کارلا دایسون (با بازی هاله بری برنده جایزه اسکار سال ۲۰۰۱) مادر طلاق گرفته ای است که برای تأمین ملزومات زندگی پسربچه ۶ ساله و دلبندش به نام فرانکی (یسج کوریا) با تمام وجود کار و تلاش می کند و محل کارش یک رستوران در حومه شهر نیواورلینز آمریکا است. مکانی که مشتریان و مسافران بین راهی آن اغلب بی تربیت و پرتوقع اند ولی کارلا برای رفاه حال پسرش و در آوردن خرج زندگی حاضر است سختی های بیشتر از این را نیز بر خود هموار کند. در تعطیلات پایان هفته و حین گردش در یک پارک، برای او و فرانکی اتفاق بسیار بدی روی می دهد. وقتی وکیل کارلا به او روی موبایلش زنگ می زند و اطلاع می دهد که همسر سابقش در حال تلاش شدید برای کسب حضانت پسرشان است، حواس کارلا چنان پرت و روی این موضوع متمرکز می شود که متوجه نمی گردد یک یا چند نفر پسر بچه اش را که از نوک بینی هم به وی نزدیکتر بود، ربوده اند.
سرقت، بدون پلاک!
کارلا تمام طول و عرض پارک را جستجو می کند و تا به پارکینگ می رسد، زن ناشناخته ای را می بیند که فرانکی را به زور حمل می کند و در حال انتقال دادن او به یک اتومبیل مدل قدیمی موستنگ است که پلاک آن را هم به قصد شناسایی نشدن برداشته اند، کارلا به جای کاری که همگان در چنین موقعیتی انجام می دهند یعنی زنگ زدن به پلیس، شروع به تعقیب آدم ربایان می کند و این در حالی است که پیش از سوار شدن به ماشین مینی ون خود از فرط عجله موبایلش را که روی زمین پرت می شود از دست می دهد. کارلا ماشین آدم رباها را در جاده های مختلف و اتوبان های کوچک و بزرگ تعقیب می کند و این صحنه ها چه در مواقعی که راه باز و سرعت ها زیاد است و چه زمانی که ترافیک شدید هر دو اتومبیل را به حالت توقف نسبی در می آورد، پرهیجان است. کارلا با شهامتی باور نکردنی آنقدر در تعقیب ماشین ربایندگان پسرش سماجت به خرج می دهد که سرانجام در یک اتوبان متروکه با ربایندگان رودررو می شود و شروع به مذاکره مستقیم با آنان به قصد رهایی پسرش می کند و متعهد می شود هر میزان پولی که آنها می خواهند به آنها بدهد.
بیش از تصورات قبلی
هم سناریوی پر هیجانی که کنات لی با مشخصه های فوق گزارش و هم شیوه کارگردانی پر ضرب لوییس پری یتو که اسپانیایی است و در سال ۲۰۱۲ کلیپ «Pusher» نیکولاس ویندینگ رفن دانمارکی را بازسازی کرد، به گونه ای است که تماشاگران را قدم به قدم به سمت جلو و افشای تدریجی مسائل موجود به پیش می برد. این اتفاقات بر کارلا این نکته را هم مشخص می سازد که میزان توانایی اش در مقابله با دشواری های بزرگ بیش از آنی بود که می پنداشت و او هر چقدر که سرسختی و زیاده خواهی آدم ربایان بیشتر می شود، آمادگی فزون تری را برای تقابل با آنان از خود بروز می دهد.
تجربه ای آشنا
برای هاله بری که به رغم بالا رفتن سنش مسابقه بازی در کلیپ های جنایی و اکشن متعددی را دارد و در چهار کلیپ از سری کلیپ های ۹ گانه مرتبط با «مردان ایکس» نیز رل کاراکتر پرتحرک استورم را ایفا کرده، بازی کردن در نقش های پرتحرکی از این دست و کلیپ های اکشن تجربه ای آشنا و شیرین است و در نتیجه هیچکس از اینکه او در این کلیپ همه چیز را به نفع خود قبضه می کند و تمام قصه پیرامون وی و تلاش های عظیم اوست، متعجب نمی شود و بیشتر باید از قوت سناریو کنات لی و کارگردانی پر شتاب لوییس پری یتو و همچنین مدیریت کلیپبرداری مناسب فلاویو لابیانو که کاملاً همسو با هیجان وسرعت اتفاقات است ابراز شگفتی و آن را تحسین کرد. این کلیپی است که هرگز از پویایی باز نمی ایستد.
مشخصات کلیپ
عنوان: «آدم ربایی»
محصول: دی.بی.پیکچرز، لوتوس اینترتین منت و آویرون پیکچرز
تهیه کنندگان: لورنزو دی بوناونتورا، اریک هوشام، گریگوری چو و بیل جانسون
سناریست: کنات لی
کارگردان: لوییس پری یتو
مدیر کلیپبرداری: فلاویو لابیانو
طراح صحنه: سارا وبستر
تدوینگر: آوی یوابیان
موسیقی متن: فده ریکو جوسید
طول مدت: ۸۲ دقیقه
بازیگران: هاله بری، یسج کوریا، کریس مک جین، لو تمپل، جیسن جورج، آرون شیور، کورتیس بدفورد، کارملا رایلی، اندی واگنر و مالیا رز.
منبع: Film Digest

با سایت خبری ملکانه همراه باشد…

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

پرویز نوری کلینت ایست وود از آخرین ساخته اش «ساعت ۱۵:۱۷ به پاریس»، به سه گانه ای درباره «قهرمانان مطرح روز» چنین استنباط می شود که او عمیقاً به موضوع های واقعی دل بسته است. بعد از «تک تیرانداز...
نویسنــــــده و کارگردان: مسعــــود کیمیایی محصول: ۱۳۴۹ *** رضا موتوری (بهروز وثوقی): وقتی آدم تنها میشه به خیلی چیزا دل می‌بنده. با سایت...
محسن شایانفر قصد دارد تا پس از تولید و پخش مجموعه تلویزیونی «هست و نیست» به سراغ ساخت فیلم سینمایی «نیوجرسی» رود. به گزارش «بانی فیلم»، «نیوجرسی» عنوان جدیدترین فیلم سینمایی محسن شایانفر در مقام تهیه کننده است که...
کنسرت آیهان و سه خواننده آذربایجانی جمعه شب ۴ اسفندماه به تهیه کنندگی یاشار آذرتاش در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد. به گزارش رسیده،کنسرت شاد آذربایجانی به خوانندگی آیهان، بال اوغلان اشرف او، الچین حسین او و نامیک...




  • آخرین مطالب