»   سینما  »   خواست سینماگران از وزیر؛ تخصص‏ گرایی و دیدگاه فرامرزی
۴ شهریور ۱۳۹۶ , ساعت ۲۰:۵۹

خواست سینماگران از وزیر؛ تخصص‏ گرایی و دیدگاه فرامرزی

بانی ویدیو-گروه سینمای ایران- نسرین بختیاری: چهارسال از عمر دولت تدبیر و امید با تمام فراز و نشیب ها می گذرد و در این مدت عرصه فرهنگ سه وزیر به خود دیده است. اولین وزیر علی جنتی بود که شروع تصدی وزارت او و آمدن حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی اولین اقدام باز شدن خانه سینما بود که توانست فضای تنگ تنفس و فعالیت هنرمندان را تا حدودی باز کند. اما پس از آن انتقادها به سوی او در حوزه مجوز نگرفتن کنسرت های موسیقی و مسکوت ماندن پرونده برخی ویدیو ها که با وجود داشتن مجوز از اکران باز مانده بودند، باعث شد که از سمت خود استعفا دهد و به دنبال آن سیدرضا صالحی امیری سمت وزارت و محمد حیدریان هم ریاست سازمان سینمایی را به عهده بگیرد. حالا بعد از برگزاری انتخابات و رأی مثبت دوباره مردم به دولت تدبیر و امید وزیر دیگر روحانی که به کابینه معرفی کرده بود(سیدعباس صالحی)، رأی اعتماد گرفت. بد نیست نیم نگاهی به آمار مخاطبان سینما و میزان فروش در این سال ها داشته باشیم. سال ۹۲ که ایوبی مدیریت سینما را به عهده گرفت، از بودجه مصوب بیش از ۹۴ میلیاردی، بیش از هشتاد میلیارد تومان آن محقق شد و در سال جاری نیز این رقم ۱۰۶ میلیارد تومان مصوب شده که در شش ماهه ابتدایی سال ۴۰ میلیارد آن پرداخت شده است. همچنین از لحاظ تعداد مخاطبان سینما هم از شش میلیون و هشتصد هزار نفر در سال ۹۲ به ۱۳ میلیون نفر در سال ۹۳ رسیدیم که با رشدی ۸۵ درصدی رو به رو بودیم و فروش سینما نیز در این سال ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. به هرحال مشخص است میزان فروش ویدیو ها و فرآیند مدرن شدن سالن سینماها در این سال ها سرعت گرفته، اما مطالبات سینماگران به این موارد منتهی نمی شود و قطعا شامل افزایش معیشت، ایجاد فضای تخصصی برای کار، رعایت عدالت و… می شود. در ادامه این گزارش نظرات تعدادی از سینماگران را در رابطه با عملکرد دولت و مطالباتشان از نظر می گذرانید:

 

تورج منصوری:
وزیر جدید با دید بازتری به مسأله فرهنگ نگاه کند

تورج منصوری مدیر ویدیوبرداری ویدیو های «فصل نرگس»، «سینما نیمکت»، «آواز گنجشک ها» و…. در پاسخ به اینکه خواسته شما از دولت در حوزه فرهنگ و سینما چیست، به بانی ویدیو گفت: ما یعنی تمام کسانی که در سینمای ایران کار می کنند، از ابتدای انقلاب تا پایان عمر سعی کردیم هیچ گاه باعث سرشکستگی کشورمان نشویم، ما همیشه سعی کردیم بزرگترین تریبون تبلیغاتی برای فرهنگ کشورمان باشیم که به طور طبیعی فرهنگ مملکتی است که در آن به دنیا آمدیم و دوستش داریم. ما مبلغ مملکتی نیستیم اما وقتی کار می کنیم، به طور ناخودآگاه این مسأله در کارمان وجود دارد و دیده می شود.
منصوری ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ گروه دیگری از ایرانیان با مشاغل دیگر مانند شاغلان در کار فرش، نقاشی و خط، ادبیات نمایشی و هنرهای دیگر یا سیاستمداران – چه مسائل مربوط به امور خارجه و چه مسائل داخلی- در حدی که سینماگران ایرانی نام ایران را در دنیا پرآوازه کردند و از آن تراوش های صلح آمیز و انسان دوستانه برداشت می شود، موفق نبودند.
مدیر ویدیوبرداری ویدیو «فصل نرگس» یادآوری کرد: گمان نمی کنم وزیر فرهنگ و ارشاد حتی اگر گروهی کارشناس را مأمور کنند تا نمونه ای به جز ادعایی که می گویم – در تاریخ سی و چندساله انقلاب جست و جو کنند- پیدا کنند. منظورم از نمونه، یک جریان است نه یک نفر؛ چون ما بسیاری از علما و فضلا را داشتیم که به عنوان یک فرد در جهان مطرح شدند و عقاید و نظراتشان در نقطه ای قابل اعتنا مطرح شده است، اما به عنوان یک جریان، چیزی ورای سینمای ایران نمی توانیم پیدا کنیم که نام ایران را به نیکی و دوستی در دنیا طنین انداز کرده باشد. در نتیجه ما سفرای بدون ادعا و درآمد و بدون چشمداشت فرهنگی کشور هستیم و این به نفع کشور و تمام آحاد مملکت است که با دید بازتر و عنایت بیشتری نسبت به فرهنگ نگاه شود. دیدگاه بسته و جزئی نسبت به سینمای کشور ممکن است ما را از انجام حرکات مثبت باز ندارد، اما قطعا مقداری دلسردمان می کند. به عبارتی باید نگاهشان نسبت به سینما بازتر باشد و بالآخره بعد از این سی و چند سال متوجه باشند هیچکس به جز ما وارد به جزئیات کارمان نیست.
منصوری خاطرنشان کرد: نکته مهم آن است که وزیر محترم باید بداند سینما را یک نفر نمی سازد. معمولا یک نفر کارگردان، یک نفر تهیه کننده، یک نفر ویدیوبردار و چندنفر بازیگر یک ویدیو هستند. ایشان باید متوجه باشند که اگر بخواهند درسی از کار گروهی در هر کجای دنیا به افراد متخصص داده شود، کافی است یک روز سرصحنه بیایند. شاید برای دولتمردان کشورمان مفید باشد که کار تیمی را از نزدیک احساس کنند و با یک هدف مشترک باید کار گروهی را جلو ببرند و پیوند دهند.
وی ضمن خوشامدگویی به وزیر جدید گفت: کسانی در این کار پا گذاشتند که خادمان واقعی هستند. می خواهم بگویم با عنایت به مسأله فرهنگ و سینما نگاه کنند، نه با احساس محدودیت و اینکه باید این جماعت را در چارچوب خاصی محصور کرد. نکته دیگری که می خواهم به ایشان بگویم این است که کار سینما گروهی است و به همه آن ها عنایت داشته باشند و در کار کارشناسی از تمام صاحب نظران کمک بگیرند. ما کارشناسان بسیاری در سینما داریم که می توانند به ایشان کمک کنند و تک تک ما آمادگی داریم که به ایشان کمک کنیم. امیدوارم ایشان هم آمادگی داشته باشند که دستگاه حمایت و هدایت فرهنگی در وزارت فرهنگ با اتکای افرادی باشد که آمادگی خود را اعلام می کنند.

 

محسن محسنی نسب:
تحول زمانی اتفاق می افتد که آدم خودی و غیرخودی نداشته باشیم

محسن محسنی نسب کارگردان ویدیو های «شاخ کرگدن» و «یاس های وحشی» نیز در این رابطه به بانی ویدیو گفت: ظاهرا آقای صالحی با این شعارهایی که می دهد، نظرش بر ایجاد تحول است. ایجاد تحول هم وقتی است که در سینما آدم خودی و غیرخودی نداشته باشیم. یکی از اتفاقات بد این است که دولت به جای تلاش برای سوددهی صنعت سینما، پول های دولتی را به خودی ها تزریق می کند. در هر دوره ای هم این خودی ها تغییر می کنند و به عنوان مثال، در دوره شمقدری آدم های خودی عده ای خاص هستند و در دوره ایوبی خودی ها دسته ای دیگر.
محسنی نسب با بیان اینکه حاصل کار ظاهرا تفاوتی ندارد و ویدیو ها بی مایه، غیرقابل نمایش و ضعیف هستند، افزود: در این ماجرا دولت به کسانی که جزو سینمای بدنه هستند، توجهی ندارد. اگر نظر آقای صالحی این است تمام موارد را در نظر بگیرد و بودجه ویدیو ها را صرف سخت افزار ویدیو ها کند و عدالت را در نظر بگیرد، شرایط بهتر خواهد شد. در این میان عده ای از ویدیوسازان هم توانستند نوعی کلونی ایجاد کنند و در آن اجازه رشد به بدنه سینما نمی دهند. اگر جایی رانت ممکن است وجود داشته باشد، باید ترتیبی بدهند که قسمت ها به صورت چرخشی باشد و به طور دائم باقی نمانند. به عنوان مثال؛ صنوفی که مسئولیت ساخت و پخش دارند، باید چرخشی باشند و بدانند که رفتنی هستند و هیچکس به دیگری تکیه نکند. منظورم مدیران نیست، اما باید ترتیبی دهند کسانی که پخش را به دست دارند، تغییر کنند؛ چون به طور طبیعی هرجا پول باشد، فساد هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه آقای ایوبی هیچ نکته مثبتی در کارش باقی نگذاشت، عنوان کرد: نه ارتقای حرفه ای صورت گرفت و نه ارتقای حقوق عوامل. من دو جلسه با آقای ایوبی داشتم و گفتم ما راهکارهایی برای نجات سینما داریم و به جز ویدیوسازان جشنواره ای به ویدیوسازان بخش های دیگر مانند بدنه هم توجه کنید. من چندین سال است در سینمای بدنه کار می کنم و اگر می خواستم، می توانستم در بخش های دیگر ویدیو بسازم. او(ایوبی) این تصور را داشت، کسانی که ویدیو های جشنواره ای می سازند، ویدیوسازان خوبی هستند و کسانی که خارج از این دایره اند، خوب نیستند.
کارگردان ویدیو «شاخ کرگدن» با بیان اینکه هر روز شاهد کاهش سطح کیفی ویدیو ها هستیم، خاطرنشان کرد: می دانید که سینما به لحاظ اخلاقی سقوط کرده و شاهد ویدیو هایی هستیم که قبل از انقلاب هم ساخته نمی شد و این ویدیو ها را خانواده ها هم نمی توانند ببیند و موضوع ها سخیف است. کسانی که این ویدیو ها را دیدند و اجازه نمایش دادند، مدیون ملت و مردم می شوند. علاوه بر این، در دوره آقای شمقدری هم ویدیو های فاخر چندمیلیاردی ساخته و بودجه ها بین افرادی خاص تقسیم شد. پیشنهادم به نهادهایی که کنار هم قرار دارند این است که آقای صالحی مدیری بگذارند که از اول روشی انتخاب کنند که با دیگر بخش ها ارتباط داشته باشند. معمولا کسانی که در جلسات معارفه شرکت می کنند، جزو اهالی سینما نیستند، بلکه افرادی هستند که در تمام دوره ها حضور دارند.

 

مجید میرفخرایی:
لمپن ها به جای فرهنگی ها  وارد سینما شدند

مجید میرفخرایی، طراح با سابقه صحنه و لباس ویدیو های «رسوایی»، «کفش هایم کو»، «رستاخیز» و… در پاسخ به این پرسش که ارزیابی یا خواسته شما از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ و سینما چیست، به بانی ویدیو گفت: خواسته ما این است که سینما از این حالت خارج شود؛ یعنی هرکس از هرجا بیکار می شود، به سینما روی می آورد و این مسئله مشکل ایجاد می کند. نباید اجازه دهیم هرکسی ویدیو بسازد.
میرفخرایی ادامه داد: ما آدم هایی در سینما داریم که اصلا فرهنگی نیستند و به عنوان مثال، دلال ماشین هستند، اما پول به سینما و رسانه های تصویری آوردند و بچه های فرهنگی را وارد قضیه کردند؛ در نتیجه به جای اینکه رئیس بچه ها یک آدم فرهنگی باشد، تبدیل به عده ای افراد لمپن شده اند که سرمایه گذاری می کنند و آن را زیرپوشش خود می آورند. این در سینما و رسانه ها فاجعه است و امیدوارم بخشی برای صلاحیت سرمایه گذاران و تهیه کنندگان تشکیل شود. آیا درست است که بخش های فرهنگی ما باید به دست این افراد باشد؟
وی با تأیید اینکه جنبه مالی در سینما بر جنبه فرهنگی غلبه می کند، افزود: در حال حاضر بخش فرهنگی در مرحله دوم اولویت است و لمپن ها وارد سینما شدند. قرار نبود فرهنگ ما به این روز بیفتد که تصمیم گیرنده ها در رسانه های تصویری سرمایه گذارانی با گرایش های ضدفرهنگی باشند تا اینکه سینما را بشناسند.

[uniplace_links]

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

ویدیو سینمایی «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت بزودی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود. به گزارش بانی ویدیو، «قهرمانان کوچک» که اوایل پاییز امسال در سینماهای کشور اکران شد و توانست در اکران نسبتا موفقی بیش از ۲٫۵ میلیارد...
از امروز شاهد پخش مجموعه کلیپ های «ارباب حلقه ها» در شبکه نمایش باشید. به گزارش ملکانه، از امشب ۳۰ دی تا ۵ شنبه ۵ بهمن ساعت ۱۹ مجموعه کلیپ های «ارباب حلقه ها» روی آنتن شبکه نمایش خواهد...
ملکانه– گروه سینمای جهان:امروز سالروز تولد فدریکو فلینی، کلیپنامه‌نویس و کارگردان فقید ایتالیایی است. فضای نئورئالیستی کلیپهای فلینی و ترسیم روابط و موقعیت های واقعگرایانه در آنها را به نوعی در راستای تداوم «نهضت سینما- حقیقت» در سینمای ایتالیا...
دست اندکاران جشنواره بین المللی ویدئو‎های ورزشی در واکنش به انتقادات تند روزنامه کیهان بیانیه ای را منتشر کردند. روابط عمومی یازدهمین جشنواره بین‎المللی ویدئو‎های ورزشی در واکنش به مطالب حاشیه ای که اخیراً پیرامون این جشنواره در برخی...

  • کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    دانلود آهنگ جدید مجید خراطها بنام بی رحمی دانلود آهنگ جدید حامد محضرنیا بنام شب یلدا دانلود آهنگ جدید امیر ایکس 2 بنام مغرور دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن
    جدیدترین ترانه ها




  • آخرین مطالب