»   سینما  »   جشنواره ویدئو کوتاه، محفلی برای ویدئوسازی در چند دقیقه
۲۹ مهر ۱۳۹۶ , ساعت ۱۸:۲۵

جشنواره ویدئو کوتاه، محفلی برای ویدئوسازی در چند دقیقه

بانی ویدئو-گروه سینمای ایران-بهاره گل پرور: سی و چهارمین جشنواره بین المللی ویدئو کوتاه تهران در حالی آخرین روزهای برگزاری خود را می گذراند که در این چند روز عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی از این جشنواره طی مراسم و برنامه های مختلف دیدن کردند. جشنواره ویدئو کوتاه به گفته برخی ویدئوسازان، یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین جشنواره هایی است که در حوزه ویدئو کوتاه برگزار می شود و در حال حاضر تبدیل به محفلی برای ویدئوسازان و علاقمندان این حوزه شده است. این جشنواره در حال حاضر علاقمندان و طرفداران داخلی و خارجی خود را پیدا کرده است و ویدئوسازان سالانه آثار ویدئو کوتاه خود را در قالب های مستند، تجربی، داستانی و انیمیشن به این جشنواره ارسال می کنند، ویدئو های یکدیگر را می بینند و در مورد آثار دوستان خود بحث و گفت و گو می کنند. امیدواریم که جشنواره هایی از این دست در سال های آتی بیشتر مورد توجه مسئولان و تصمیم گیرندگان سینمایی قرار بگیرند و جوانان علاقمند را به ادامه فعالیت در این حوزه ترغیب کنند. در بخش پنجم این گزارش نظرات برخی از ویدئوسازان کوتاه را جویا شدیم که از نظرتان می گذرد.

 

داریوش غریب زاده:
بیشتر مخاطبان ویدئو کوتاه بینندگان تلویزیون هستند

داریوش غریب زاده، ویدئوساز، عکاس و مدرس سینماست که در بخش «مرور آثار» سی و چهارمین جشنواره ویدئو کوتاه تهران، از او یاد می شود. او داوری چندین جشنواره ملی و بین المللی، مشاور ویدئونامه و کارگردانی ویدئو های کوتاه مستند و سینمایی متعددی از جمله «تنهای تنهای تنها»، «بالابان»، «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» و… را در کارنامه خود دارد.
وی در خصوص کم و کیف برگزاری جشنواره بین المللی ویدئو کوتاه تهران به بانی ویدئو گفت: تجربه ۸۲ سال حضور من در این جشنواره این است که این جشنواره به واسطه تداوم برگزاری در این ۴۳ دوره کم کم به یک محفل معتبر سالانه برای بچه های ویدئو کوتاه تبدیل شده است. کسانی که به ویدئو کوتاه علاقه دارند می دانند که سالانه جایی به نام جشنواره ویدئو کوتاه تهران وجود دارد که می توانند در آنجا آثار خود را عرضه کنند.
وی افزود: این جشنواره سکوی پرتاب و پیشرفت بسیاری از ویدئوسازان بلند بوده است. حتی آقای اصغر هم در جوانی در سینمای جوانان فعال بوده است. این جشنواره کسانی همچون شهرام مکری، آیدا پناهنده، وحید موسائیان را داشته که در حال حاضر با ویدئو های بلندشان در فستیوال های جهانی حضور دارند. پس یکی از کارکردهای این جشنواره معرفی ویدئوسازان کوتاه به سینمای بلند بوده است.
غریب زاده در پاسخ به اینکه آیا مردم عام هم می توانند مخاطب ویدئو کوتاه و این جشنواره باشند یا خیر، گفت: اینجا و در این جشنواره خیر. ولی بیشترین مخاطب عام ویدئو کوتاه می توانند مخاطبین تلویزیون باشند. تلویزیون می تواند در بدترین شرایط پخش حتی در نیمه شب ۰۱هزار نفر در کشور مخاطب داشته باشد که مخاطبین خارج از کشور هم به این عدد اضافه می شوند. باید در تلویزیون و اینترنت به دنبال مخاطب عام بگردیم. ولی آیا از یک جشنواره که در یک سالن محدود ۰۰۲ یا۰۰۳ نفری برگزار می شود این توقع منطقی است که مردم عام هم حضور داشته باشند؟ لزومی ندارد که مردم عام در این جشنواره با ویدئو کوتاه آشنا شوند. این جشنواره باید شکل دورهمی خود ویدئوسازان و محل تبادل و تلاقی و انتقال تجربه های ویدئوسازان باشد و ویدئو های هم را ببینند و درباره آنها صحبت کنند. به نظرم حتی جشنواره ویدئو فجر هم نمی تواند آنقدر فراگیر شود که مردم عام را به سینما بکشاند. آن ویدئوی که در جشنواره فجر حضور دارد باید اکران عمومی شود و در سراسر ایران اکران شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر مردم خودشان در فضای مجازی با تلفن همراه ویدئو کوتاه می سازند. فضای مجازی باعث شده مردم روی گوشی های خود ویدئو های کوتاه و همچنین بهترین ویدئو های روز دنیا را ببینند. این گونه است که می تواند تاثیر خود را بگذارد. اگر قرار باشد که ویدئو کوتاه همه گیر شود تلویزیون می تواند نقش مهمی ایفا کند.
این ویدئوساز پیشکسوت در مورد تفاوت این جشنواره ویدئو کوتاه تهران با سایر جشنواره های همتای خود در حوزه ویدئو کوتاه تاکید کرد: من روی این جشنواره تعصب خاصی دارم. درست است که در حوزه ویدئو کوتاه جشنواره های زیادی برگزار می شود ولی چون خودم را عضو خانواده سینمای جوانان می دانم به نظرم مهم ترین رویداد ویدئو کوتاه کشور، این جشنواره است. جشنواره های دیگر این وسعت و حجم ویدئو و مهمان خارجی و ورکشاپ ها را ندارد.
غریب زاده در خصوص اختصاص سیمرغ به ویدئو کوتاه در جشنواره ویدئو فجر تاکید کرد: ویدئو کوتاه باید در جشنواره ویدئو فجر حضور داشته باشد. همه فستیوال های مهم و معتبر جهانی از جمله برلین و کن بخش ویدئو کوتاه دارند. در دنیا متراژ ویدئو اهمیت ندارد، یعنی اگر یک نفر ویدئو ۵۱ دقیقه ای دارد و در همان ۵۱ دقیقه دستور زبان سینما را رعایت کرده با کسی که ویدئوی یک ساعته ساخته و در آن دستور زبان سینمایی را رعایت کرده هیچ تفاوتی قائل نیستند. هر دو ویدئوساز هستند. مسئولان و تصمیم گیران سینمایی ایران فکر می کنند با متراژ ویدئو یک نفر می تواند ویدئوساز یا کارگردان باشد. این بسیار مضحک است که ملاک شناخت یک کارگردان را بر مبنای طول کارش بگذارند. مثل این است که بگویند اگر شما بتوانید یک دیگ بزرگ غذا درست کنید آشپز هستید ولی اگر شما بتوانید همان کیفیت غذا را در یک ظرف کوچک درست کنید آشپز نیستید! مسئولان ما به سینما به صورت حجمی، متری و یا زمانی نگاه می کنند. در صورتی که اگر کسی توانست در سه دقیقه با رعایت دستور زبان سینمایی روی مخاطب تاثیر بگذارد کارگردان است. این موضوع در جشنواره برلین در بخش استعدادیابی بسیار مورد توجه است که متاسفانه در ایران مورد کم لطفی است. سینمای ما ایرانی ها هم مانند غذایمان است، باید حتما یک دیس بزرگ جلویمان بگذارند تا سیر شویم در صورتی که با یک غذای باکیفیت و کم هم می توانیم سیر شویم.

 

سید وحید حسینی نامی:
باید مخاطب عام را با ویدئو کوتاه آشتی دهیم

سید وحید حسینی نامی، یکی از ویدئوسازان جوانی است که با ویدئو کوتاه تجربی «کل به جز» هم در بخش ملی و هم به عنوان تنها نماینده ایران در بخش بین الملل سی و چهارمین جشنواره بین الملی ویدئو کوتاه تهران حضور دارد. او در خصوص برگزاری این جشنواره و تاثیر آن بر جذب مخاطب عام به ویدئو کوتاه به بانی ویدئو گفت: در مورد برگزاری این جشنواره باید بگویم که سال به سال شاهد آن هستیم که این رویداد هر چه با شکوه تر و عظیم تر برگزار می شود. این طبیعی است چرا که از سویی سینمای ما کوتاه ما روز به روز پیشرفت می کند و گواه آن حضورهای بین المللی و ویدئو های خوب سینماگران این حوزه است. از طرفی وقتی جشنواره ای سی و چهارمین دوره آن برگزار می شود طبیعتا می طلبد که به یک بلوغ و ثباتی رسیده باشد. خوشبختانه در مورد جشنواره ویدئو کوتاه تهران این صدق می کند. نزدیک به یک دهه است که در این جشنواره ویدئو دارم و به مرور این پیشرفت، بزرگ شدن، ثبات و روبه رشد بودن را رصد کرده ام.
کارگردان مستند «دستها و رنگها» افزود: برگزاری چنین جشنواره ای قطعا موثر است. این جشنواره مهم ترین و بزرگ ترین رویداد سینمایی در زمینه ویدئو کوتاه کشور است که اتفاقا در این دوره ثابت شد که چقدر طرفداران ویدئو کوتاه زیاد هستند، حتی برخی معتقد بودند جابجایی محل برگزاری جشنواره از مرکز شهر به جای دیگر موجب افت عددی مخاطبان می شود در حالی که این طور نبود. با اینکه سالن های بزرگی در اختیار جشنواره است و گاهی همزمان یک ویدئو در دو سالن اکران می شود، با این حال سالن ها پر بودند. طرفداران سینمای کوتاه طرفداران جدی هستند و هر کجا که برگزار شود پیگیر آن هستند.
حسینی در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره در چرخه اقتصادی ویدئوسازان کوتاه عنوان کرد: سینمای کوتاه در همه جای جهان مورد حمایت دولت ها بوده و اکثرا با هزینه ها و سوبسیدهای دولتی ساخته می شوند. در حال حاضر سینمای کوتاه ما سینمایی نوپاست و ما باید مخاطب عام را با ویدئو کوتاه آشتی دهیم. اگر یک سری موانع از قبیل دریافت هزینه برای تماشای ویدئو کوتاه را در نظر بگیریم شاید در این برهه کار درستی نباشد. البته احتمالا ۰۱ سال آینده این اتفاق بیفتد و این موضوع هم یکی از آیتم های پیشرفت در این زمینه است. ولی در حال حاضر کمی زود است و فعلا دنبال این هستیم که مخاطب را پیدا کنیم. بعد از اینکه مخاطب با ویدئو کوتاه آشنا شد و به آن عادت کرد می توانیم برای آن ورودی هم در نظر بگیریم. البته این چرخه اقتصادی وجه دیگری هم دارد و این سوال به میان می آید که آیا ویدئو کوتاه می تواند معیشت ویدئوسازش را تامین کند که جواب آن منفی است. این ویدئوساز در خصوص اختصاص سیمرغ به ویدئو کوتاه در جشنواره ویدئو فجر تاکید کرد: در جشنواره ویدئو فجر سال۶۸ ویدئو کوتاهی به نام «راه رفتن روی ریل ها» را داشتم که آن سال ۸۱ ویدئو کوتاه در جشنواره حضور داشتند. به نظرم ما در برهه ای هستیم که سینمای کوتاه ایران جای چانه زنی ندارد، در اینکه سینمای کوتاه پیشرو تر از سینمای بلند ماست شکی نیست. ویدئو های کوتاه ما جهان را فتح کرده اند و سفیر فرهنگی ما در رویدادهای فرهنگی بین المللی بوده اند. اگر موفقیت های چند سال اخیر ویدئو کوتاه را در نظر بگیریم به نظر من این جشنواره ویدئو فجر است که باید در کنار این سینما قرار بگیرد، ویدئو کوتاه را از خودش بداند و حتی به آن افتخار کند. کما اینکه همه فستیوال های بزرگ جهان بخش ویدئو کوتاه دارند و این دلالت بر این دارد که ویدئو کوتاه هنوز از دل مردم می آید، هنوز روابط و ضوابط سینمای حرفه ای و آن گیر و دارها را ندارد و ژانر آرتیستی تری است. من خوشحالم که این اتفاق افتاد و در فراخوان فجر هم ذکر شد و دیگر قرار نیست سیمرغ عاریتی و سفارشی داده شود، این به نظر من اتفاق میمون و مبارکی است.
ویدئوسازان کوتاه واقعا این موضوع را مطالبه کردند و به مطالبه شان رسیدند. یک فهم عمومی بین ویدئوسازان وجود داشت که این اتفاق باید بیفتد، بدنه جشنواره فجر و معاونت سازمان سینمایی هم به درستی آن را پذیرفتند و به اهمیت ماجرا پی بردند.

 

یوسف کارگر:
مردم عام مخاطب اصلی این جشنواره هستند

یوسف کارگر، یکی از ویدئوسازانی است که امسال در جشنواره بین المللی ویدئو کوتاه تهران با ویدئو کوتاه داستانی «آرا» در بخش بین الملل سی و چهارمین جشنواره ویدئو کوتاه تهران حضور دارد که آثار او در سال های گذشته و در جشنواره های بین المللی موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است. او در خصوص کم و کیف برگزاری این جشنواره در دوره جدید خود به بانی ویدئو گفت: امسال استقبال بسیار گسترده ای از این جشنواره صورت گرفت و نسبت به سال های گذشته هم از لحاظ استقبال و هم کیفیت برگزاری و نمایش ویدئو ها بهتر شده است. امسال برای اولین بار ویدئو ها به صورت ameniC-D و صدای ۵٫۱ دالبی پخش شد که این خود جای تقدیر دارد. ما نیز به نوبه خود از مسئولان و برگزار کننده های این جشنواره تقدیر کردیم. تا اینجای کار که بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کرده ایم. البته من زیاد به بحث دریافت جایزه اهمیت نمی دهم. با این حال نقدها و نظراتی که در مورد ویدئو «آرا» شنیده ام مثبت بوده است و این خود بهترین جایزه ای است که یک ویدئوساز می تواند از مردم بگیرد.
وی در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره در جذب مخاطب عام به ویدئو کوتاه افزود: هر سال ما شاهد این هستیم که استقبال از این جشنواره بیشتر و بیشتر می شود. بخشی از این موضوع مرهون این است که تبلیغات درستی در این زمینه صورت می گیرد، چه از طرف خود ویدئوسازان و مسئولان جشنواره ورسانه ها و روزنامه ها و… در بیشتر دیده شدن این جشنواره تاثیرات زیادی داشته اند.
کارگر ادامه داد: قطعا مردم عام هم می توانند مخاطب ویدئو کوتاه باشند. اصلا ویدئو ساخته می شود که مردم آن را ببینند و مخاطب عام بیشتر مد نظر است. حال اگر این موضوع پیش از این کمتر بوده است شاید در این میان ضعف هایی وجود داشته است. ولی به نظرم اساسا مردم عام مخاطب اصلی این جشنواره هستند.
کارگردان ویدئو کوتاه «آغی» در مورد تاثیر برگزاری این جشنواره در چرخه اقتصادی ویدئوسازی در این حوزه عنوان کرد: فکر می کنم کم کم باید به این سمت برویم که ویدئو کوتاه هم یک محصول و کالای فرهنگی است و این موضوع بین مردم جا می افتد که برای هر کالای فرهنگی، همانند سایر کالاهایی در بسته فرهنگی خانواده ها شکل می گیرد باید بهایی پرداخت شود. در حال حاضر بخش فروش ویدئو در کشورهای دیگر به شدت جدی است و سرسختانه انجام می شود و چه ازطریق جشنواره ها و یا وی او دیو یا نمایش خانگی و… ویدئو کوتاه به عنوان یک محصول فرهنگی به فروش می رسد. امیدواریم در چند سال آینده این مسئله در کشور ما هم جا بیفتد.
این ویدئوساز در خصوص اختصاص سیمرغ به ویدئو کوتاه در جشنواره ویدئو فجر تاکید کرد: به هر حال جشنواره ویدئو فجر ویترین سینمای ایران است و بخشی از سینما هم ویدئو کوتاه و محصولات مختلف این سینما در قالب مستند، تجربی، داستانی و انیمیشن است. چه بسا افتخارات عرصه بین المللی ما در حوزه ویدئو کوتاه بسیار بیشتر از ویدئو بلند است. طبیعتا ویدئو کوتاه نیز این حق را به خود می دهد که در این ویترین سهمی داشته باشد. به نظر من ضروری و بایسته است که حتی بیشتر و بهتر از دو سالی که مجددا به جشنواره فجر برگشته است، ویدئو کوتاه در جشنواره ویدئو فجر حضور داشته باشد.

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

گزارش جدول فروش ویدئو‏ های روی پرده در تهران تا ۲۵ آبان اولین بار در بانی‌ویدئو پدیدار...
بانی ویدیو:مارتین اسکورسیزی، کارگردان، ویدیونامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخ‌دان ایتالیایی-آمریکایی ویدیو و سینما امروز مطابق با ۱۷ نوامبر ۷۵ ساله شد. کارگردان راننده تاکسی،سکوت،رفتگان و گاو خشمگین در جایی گفته است: «من به سینما بدهکارم؛ بسیار بسیار. اما بگذار...
وصال روحانی – سری کلیپ های حادثه ای و تماشایی «دزدان دریایی کاراییب» که تابستان امسال قسمت پنجم آن نیز به نام «مردان مُرده قصه ای نمی گویند» در سطح جهان اکران شد و مثل چهار قسمت قبلی...
بانی ویدیو – گروه سینمای جهان: دو سریال تلویزیونی ترسناک شبکه IMC آمریکا که بر پایه زامبی ها و هیولاها ساخته شده و به موفقیتی فراوان هم رسیده اند، در سیزون جدیدشان یکی- دو شخصیت بارز خود را با...


  • دانلود آهنگ جدید مهدی مدرس به نام بعد تو

    دانلود آهنگ جدید مهدی مدرس به نام بعد تو

    دانلود آهنگ جدید محمد زندوکیلی به نام خواب پاییزی دانلود آهنگ جدید سینا شعبانخانی به نام نزدیکای پاییز دانلود آهنگ جدید فرزاد فرخ به نام هوای تو دانلود آهنگ جدید سیروان خسروی و زانیار خسروی به نام نمیرم عقب
    جدیدترین ترانه ها
  • آخرین مطالب