»   سینما  »   تولید داخلی در بازارهای جهانی
۲۸ آبان ۱۳۹۶ , ساعت ۱:۳۷

تولید داخلی در بازارهای جهانی

گروه تلویزیون، فاطمه شهدوست: سال های سال است که در دنیای کلیپ و سریال کشورهایی فعالیت می کنند که علاوه بر تولیداتی مخصوص مردم خود، اقدام به ساخت آثاری می کنند که قابلیت صدور به دیگر کشورها را نیز دارد. مجموعه هایی که همزمان در دنیا سر وصدا به پا می کنند و از نقاط مختلف مخاطبانی را به خود اختصاص می دهند.
این اتفاق هر ساله با تولیدات مختلفی از کشورهای گوناگون در حال وقوع است، اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که کشور ما در کجای این چرخه گسترده قرار دارد و اصلا مسوولان مربوطه تا چه حد به فکر ساخت آثاری با ویژگی های قابل عرضه در نقاط مختلف هستند؟
رخدادی که کمتر در بین تولیدات ما، به ویژه سریال ها دیده می شود، چراکه در حوزه کلیپ و تولیدات سینمایی، حداقل گاهی اخباری مبنی بر حضور و درخشش یک کار درجشنواره های خارجی شنیده می شود، اما این مسئله در مورد سریال های ما رخ نمی دهد.
از همین رو این موضوع جزو مواردی است که جای بحث دارد و در بخش اول این گزارش چهره هایی دراین باره صحبت کردند.
علیرضا افخمی کارگردان سریال «او یک فرشته بود» در این باره عنوان کرد: اولین شرطی که یک کار باید داشته باشد همان فاکتورها و اساس و پایه ای است که این مدیوم، یعنی آثار قابل عرضه در سطح گسترده، بر اساس آن تعریف شده. در واقع یعنی درام خوب، داستان گویی خوب و … که از جمله عوامل مهم و موثر در هر کلیپ یا سریال محسوب می شوند. همچنین توانایی ایجاد احساسات گوناگون بشری، در هنگام دیدن کلیپ مثل هیجان، ترس، دلهره و … یکی از نکات مهم و کلیدی است که در این فضا باید وجود داشته باشد تا آن کار در نهایت موفق شود. اگر یک اثر بتواند هر یک از این احساسات را به شکل عمیق و موثر در مخاطب زنده کند و آن را برانگیزد، آن گاه می تواند در کارش موفق شود.
امراله احمدجو کارگردان مجموعه روزی روزگاری نیز در خصوص ویژگی های لازم برای این آثار گفت: از جمله مواردی که در حوزه صادرات کلیپ و سریال وجود دارد، در نظر گرفتن ملاک ها و فاکتورهایی است که اصولا در تولید یک کار موفق در همه جا وجود دارد و باید به آن پرداخته شود. اما در کارهای ما خیلی کم اتفاق می افتد که همه عوامل لازم در کنار هم قرار بگیرند و هر یک از آن ها کمبودی دارد. مثلا در حوزه سریال باید هم همه بخش ها و قسمت های آن زمان مشخصی داشته باشند، اتفاقی که در اغلب مجموعه های ما به دلایل مختلفی رخ نمی دهد، مثلا یک قسمت ۴۰ دقیقه است و دیگری ۱ ساعت. این در حالی است که در اغلب شبکه های خارجی با توجه به برنامه ریزی هایی که دارند چنین اتفاقی رخ نمی دهد و آن کار علاوه بر داشتن زمان مشخص، سر یک ساعت پخش می شود. از همین رو کلیت تولیدات ما با استانداردهای آن ها جور در نمی آید.
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون هم پیرامون این موضوع گفت: بزرگترین عاملی که سبب می شود، صدا وسیما از افق این اندیشه دور باشد، این است که این سازمان در تولید برنامه مناسب ملی خود در قالب کلیپ ها، سریال ها، و برنامه های هماهنگ با خواست مخاطب خود، ناتوان است؛ آن گاه چگونه امکان دارد، صدا و سیمایی که با وجود امکانات گسترده ای که در اختیار دارد، از تولید برنامه های مناسب وطنی عاجز است؛ دست به صدور برنامه برای کشورهای همسایه و حتی دور بزند؟
به همین دلیل لازمه این اقدام بزرگ و دستیابی به هدف صادرات کلیپ ها و سریال ها، به یک مدیریت کارآمد، برنامه ریزی و برنامه سازی هدفمند و استفاده از هنرمندان حرفه ای برای تولید آثار استاندارد، قوی و جذاب است، آثاری که نه تنها مخاطبان داخلی را اغنا می کند، که می تواند مورد پسند مخاطبان جهانی هم قرار بگیرد.
در ادامه بخش پایانی این گزارش را می خوانید:
طهماسب صلح جو:
بازاریابی گام اول حضور در بازار بین المللی

طهماسب صلح جو، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت و گو با بانی کلیپ در بخش دیگری از این گزارش، در خصوص بحث مجموعه ها و کلیپ های صادراتی بیان کرد: اصل موضوعی که وجود دارد، این است که به طور کلی در وهله اول باید مرکز، سازمان و یا فضایی در حوزه تولیدات ما وجود داشته باشد تا ابتدا شروع به بازاریابی کنند بنابر این جدا از جنبه های فرهنگی وهنری، وجه دیگر کلیپ و سریال به عنوان یک کالا محسوب می شود، محصولی که در کارخانه کلیپسازی تولید می شود و می توانند آن را مثل خیلی از کالاهای دیگر بازاریابی و صادر کنند. به همین دلیل در این راستا باید موسسه و افرادی باشند که این کار را انجام دهند.
وی ادامه داد: وقتی بازاریابی رخ داد، آن وقت آن بازاریاب به کلیپساز می گوید که چه کلیپ ها و مجموعه هایی با چه مضمون و فضایی بسازد، به عنوان مثال اگر کلیپ را به بازار آمریکا صادر کنیم، گروه خاصی بیننده دارد و اگر آن را به افغانستان بفرستیم، مخاطبان دیگری خواهد داشت که لازم است تا کار را با آن تطبیق دهیم، به همین دلیل در ابتدا باید جایی وجود داشته باشد که تشخیص دهد چه کلیپی، چه سریالی برای کدام بازار مناسب است؟ و اصل همین است که آن بازار پیدا شود.
صلح جو در ادامه درباره فاصله ای که با شیوه موجود، کشور ما از عرصه صادرات در این حوزه دارد، عنوان کرد: این کار شدنی است و ماهم می توانیم پا در این فضا بگذاریم. در حال حاضر هم کسانی مثل واسطه هستند که برخی کلیپ ها را در فستیوال های خارجی نمایش می دهند. حال اگر سیستم بازاریابی برای نمایش کلیپ ها موجود باشد، آن وقت احتمال ورود ما به حوزه صادرات هم بیشتر می شد. چرا که هستند کشورهایی که به فرهنگ ما نزدیک هستند و مردم آن دوست دارند کلیپ و سریال ایرانی ببینند. اما از سوی دیگر در بحث صادرات رقیب هم وجود دارد و به عنوان نمونه در حال حاضر سینمای آمریکا دنیا را در دست گرفته و با تولیداتی که دارد، هر ساله تیمش را پیش می برد و به هر قیمتی که هست سعی می کند بازارش از دست نرود و کمتر اجازه ورود رقیب را به شکل گسترده می دهد. اتفاقی که بازهم به همان بحث بازاریابی بر می گردد.
به همین دلیل است که بازاریابی در این حوزه جزو اولین و مهمترین اقداماتی است که نیاز به سرمایه گذاری و تخصص دارد، یعنی لازم است تا زمینه سازی هایی در این فضا اتفاق بیفتد که شما هم بتوانید به آن ورود کنید. به عنوان نمونه الان می بینیم که یک مجموعه یا کلیپ آمریکایی همزمان با اکرانش در ایران هم هست، این اتفاق سیاست آن ها است که ذائقه و سلیقه مخاطب ایرانی را با کلیپ های خودشان همراه کنند، رخدادی که در آن موفق بودند، یعنی الان تماشاگران کلیپ های آمریکایی در کشور ما بیشتر از تماشاگران و مخاطبان ایرانی اند، اتفاقی که در سال های قدیم برعکس بود و در آن زمان مردم به سمت کارهای ایرانی تمایل داشتند. به همین جهت در فضای صادرات ما به برنامه ریزی نیاز داریم و اگر چنین مسئله ای رخ دهد، آن گاه این اتفاق برای کشور ما هم شدنی است. حتی در حوزه سینما هم بحث مدیریتی ما تنها به اکران های داخلی محدود شده و این موضوع هم به خوبی رخ نمی دهد، چرا که در سینما هم تولیدات زیادی داریم اما به دلیل نبود ظرفیت کافی نمی توانیم همه کار ها را اکران کنیم، از سوی دیگر این ظرفیت را که آن ها را صادر کنیم را هم نداریم، بنابراین اتفاقی که افتاده این است که جوانان کلیپساز امیدشان این است که کلیپشان در یک جشنواره پذیرفته شود و روی فرش قرمز راه بروند تا دلشان باز شود!
صلح جو خاطرنشان کرد: طبق این صحبت ها با وجود فاصله ای که ما از حوزه تولیدات صادراتی در حال حاضر داریم، باز هم می توانیم تا با بازاریابی و مدیریت متمرکز در این فضا پیش برویم و آثار خود را عرضه کنیم.
جواد افشار:
پتانسیل صادرات سریال را داریم

جواد افشار کارگردان مجموعه هایی چون کیمیا و … در گفت و گو با بانی کلیپ درباره ویژگی تولیدات صادراتی و فاصله ای که ما از این فضا داریم، عنوان کرد: ما متریال و پتانسیل این اتفاق را که در حوزه کلیپ و سریال صادرات داشته باشیم را داریم و اگر به گذشته خودمان، متون تاریخی، ایرانی و اسلامی خودمان برگردیم متوجه این ظرفیت خواهیم شد. علاوه بر این ها ما آدم های متخصص و کاربلد در این حوزه را نیز کم نداریم، اما مسئله ای که وجود دارد، این است که رویکرد و مدیریت جدی در این حوزه در دستور کار ما وجود نداشته است و یا اگر هم بوده، شکل هدفمندی نداشته و با برنامه نبوده. به همین دلیل اگر نهادها ی ذیربط و مسوولان مربوطه به طور جدی این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند، به نظرم ما هم می توانیم به سمت فضایی پیش برویم که تولیداتمان را در سطح گسترده تری منتشر کنیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این ها من فکر می کنم اگر نگاهمان در این حوزه کمی بازتر باشد و به شکل جهان شمول تری به موضوعات پیرامونمان بپردازیم، آن گاه می شود با قصه های جالب توجه، تولیداتی که قابلیت صادرات داشته باشند را ارائه کرد.
افشار همچنین درباره نوع پوشش خاص، چارچوبی که در تولیدات ما وجود دارد و تأثیر این اتفاق بر کارهایی که ساخته می شوند، گفت: حجاب، پوشش و فضایی که در کارهای ما وجود دارد، به تنهایی نمی تواند عامل بازدارنده ای برای ارتباط با جهان باشد، چرا که در این بین هستند کارهایی که با پوشش های مشابه ما مثل سریال های ترکیه ای، مصری، عربی و … تولید شده و مورد استقبال هم واقع شده اند. همچنین ما هم سریال های این چنینی مثل میرزاکوچک خان، امام علی، حضرت یوسف و … را داشته ایم که با وجود پوششی که در ْآن ها وجود داشت، مورد اقبال قرار گرفتند.
او اضافه کرد: با این حال امروز ما باید خودمان را به سلایق مخاطبان جهانی نزدیک کنیم و در این راستا شاید لازم باشد که برخی از محدودیت ها را کم کنیم، محدودیت هایی که تنها در حوزه پوشش نیستند و به برخورد با موضوعات و نگاه های بیش از حد سیاسی و جهت دار به برخی موضوعات هم برمی گردد. در این راستا ما شخصیت های برجسته و اندیشمندان، ادیبان ودر کل افراد زیادی را داریم که پرداخت درست و اصولی به آن ها حتی در بستر تاریخ معاصر از حوزه دفاع مقدس گرفته تا دیگر چهره ها می تواند قابل ارائه به کشورهای دیگر نیز باشد و مخاطبانش را در سطح گسترده ای جذب کند.
اسماعیل عفیفه:
با بازار جهانی فاصله داریم

اسماعیل عفیفه تهیه کننده مجموعه هایی تهیه کننده مجموعه پریا و … که این روزها مشغول سریال « آنام» شده است، درباره صادرات کلیپ و سریال و ویژگی هایی که یک اثر این چنینی باید داشته باشد، به بانی کلیپ گفت: قبل از هر چیزی در حوزه صادرات کلیپ و سریال یکسری قوانین بین المللی وجود دارد که برای ورود به این بازار لازم است تا وارد آن کنوانسیون شویم، به عنوان نمونه وقتی ما وارد کنوانسیون کپی رایت شویم، آن وقت دیگر در زمان پخش هر سریالی در شبکه های دیگر حقوق سازندگان و تولیدکنندگان آن رعایت می شود.
وی با اشاره به یکی از مهمترین شروطی که در این حوزه وجود دارد گفت: در کنار موضوع مذکور، شرط دیگری که در این حوزه وجود دارد، این است که شما باید در سطح دنیا بازار مناسب سریال ها و کلیپ های ایرانی را پیدا کنید، چرا که با توجه به ضوابطی که ما داریم، خیلی از کشورها شاید تمایلی به پخش سریال های ما نداشته باشند، اما در سوی دیگر بازارهای بالقوه ای وجود دارند که دوست دارند تا این مجموعه ها را نمایش دهند، به همین دلیل این بازارها ابتدا باید شناخته شوند و این شناخت مستلزم فعالیت های گسترده و شکل گیری روابط بین المللی فعالی است که این بازارها را کشف کند.
عفیفه در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی هایی که در این فضا باید وجود داشته باشد گفت: در کنار موارد موجود، در حوزه سوژه و فضاسازی باید نوآوری هایی را از لحاظ فنی داشته باشیم و در این فضا تکنولوژی هایی که استفاده می شوند نیز باید با آخرین های دنیا هم سطح باشد. از سوی دیگر از نظر قصه و داستان هم باید مقداری به سراغ کلیپنامه های جدید برویم و داستان هایی را انتخاب کنیم که دارای جذابیت زیادی باشند و بتوانند مخاطب را در نقاط مختلف جذب کنند.
این تهیه کننده همچنین درباره فاصله ای که تولیدات ما از حوزه بین المللی و صادرات دارند، بیان کرد: در حال حاضر این فاصله وجود دارد، چون کسی به این مقوله فکر نکرده است، به هرحال داشتن روابط بین المللی و همان بحث بازاریابی به یک تخصص و نیروهایی نیاز دارد که این ضوابط را ایجاد کنند، به همین دلیل یا بخش خصوصی باید وارد شود و دست تهیه کنندگان باز باشد تا این فضا را ایجاد کنند، اتفاقی که حتما تهیه کنندگان در آن موفق می شوند و یا اینکه خود سازمان برای این اتفاق فکر اساسی کند، آن گاه با شناسایی بازارهای فروش و ارائه کلیپ های ما به دیگر کشورها، این زمینه را برای برقراری ارتباط ها برقرار کند.
عفیفه در پایان درباره تاثیر چارچوب موجود برای تولیدات ما، یادآور شد: یکی از دلایلی که من گفتم باید بازارهای ویژه این کار شناسایی شود، بحث چارچوب ها، فضا و پوششی است که در کارهای ما وجود دارد. این مسئله باعث می شود که شاید در سطح خیلی گسترده ای امکان انتشار و صدور سریال ها نباشد اما در همین فضا بازارهایی وجود دارند که ما هنوز آن ها را شناسایی نکرده و با آن ها ارتباط برقرار نکردیم. همچنین از آن جایی که کسی در صدد تغییر در این ضوابط نیست، خودمان باید تلاش کنیم که این بازار را پیدا و از آن استفاده کنیم.

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

۱۲ دی ماه، جشن دوازدهمین سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان با شعار «و زمستان نام دیگر من است…» در تالار ایوان شمس برگزار می شود. به گزارش رسیده،کانون ادبی زمستان، یک سازمان مردم نهاد است که از سال ۱۳۸۴...
گزارش صفحه یک بانی ویدئو شماره ۳۵۷۱ شنبه ۲۵ آذر اولین بار در بانی‌ویدئو پدیدار...
قسمت چهارم برنامه شعر یادت نره منتشر شدشعر یادت نره! یک مسابقه برای محک زدن به حافظه شرکت کننده‌هایش است. در این برنامه یک ساعته ترانه‌های ایرانی در سبک‌ها و از دوره‌های مختلف برای شرکت کننده‌ها پخش میشود و آنها...
  در ادامه موج آزارهای جنسی درهالیوود، دو زن ادعا کرده‌اند از داستین هافمن آزار جنسی دیده‌اند. دوست فرزند هافمن نیز ادعا کرده وقتی نوجوان بوده هافمن تن عریان خود را به او نشان داده است. وی این اتهام‌ها...


  • دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن

    دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن

    دانلود آهنگ جدید مهدی احمدوند به نام عشق من دانلود آهنگ جدید حمید عسکری به نام این حرفا حالیش نیست دلم دانلود آهنگ جدید فرزاد فرزین به نام روزای تاریک دانلود آهنگ جدید شهرام ناظری به نام برگ ریزان
    جدیدترین ترانه ها
  • آخرین مطالب