»   سینما  »   افزایش سینما‏های خصوصی، میانبری برای خروج از تحریم‏های دلبخواهی
۹ تیر ۱۳۹۶ , ساعت ۱۶:۱۸

افزایش سینما‏های خصوصی، میانبری برای خروج از تحریم‏های دلبخواهی

بانی ویدئو – گروه سینمای ایران- نسرین بختیاری: قصه اکران نشدن ویدئو ها و تحریم ها از سوی حوزه هنری از سال ۹۱ با ویدئو «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» شروع شد. در آن زمان رئیس حوزه هنری دلیل اکران نشدن این ویدئو ها در سالن های متعلق به این نهاد را غیر ارزشی بودن و عبور از خطوط قرمز دانست. حوزه هنری با حدود ۱۱۷ سالن، حدود دو سوم سالن های سینمای سراسر کشور را در اختیار دارد و نیمی از این سالن ها نیز در شهرستان ها هستند. با تحریم این ویدئو ها به دلیل کمبود سالن، عملا هموطنان ساکن شهرستان ها نمی توانند ویدئو های مورد علاقه خود را تماشا کنند. همچنین آگاهیم که یک ویدئو برای ساخته شدن و اکران عمومی مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد و گاهی با تمام بسترهای فراهم شده، باز هم در گیشه با شکست رو به رو می شود. در این میان اگر نهادی مانند حوزه هنری مانعی بر سر راه ویدئوسازان پدید آورد، باز هم حلقه تنگ تر و شرایط سخت تر می شود. بعضی از کارشناسان معتقدند این برخوردهای حوزه هنری، بیش از آنکه برآمده از یک قانون مشخص و واحد باشد، سلیقه ای است.
شرایط از زمانی سخت تر شد که روز به روز بر تعداد ویدئو های تحریم شده حوزه هنری افزوده شد. اخیرا ویدئو هایی مانند «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» با تحریم حوزه هنری رو به رو شدند و این واکنش بسیاری از تهیه کنندگان و ویدئوسازان را برانگیخت. مشخص است که راه حل این مسأله گفت و گو و تعامل دوجانبه حوزه هنری با تهیه کنندگان و ویدئوسازان است تا یکبار برای همیشه، این موضوع تمام شود. برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند با افزایش سالن های خصوصی در مراکز تجاری شرایط به سمتی پیش می رود که سینماها از انحصار یک نهاد خاص مانند حوزه هنری خارج می شود و فشاری از لحاظ مالی متوجه تهیه کنندگان این ویدئو ها نمی شود. در گزارش شماره گذشته با جمعی از تهیه کنندگانی که ویدئوشان از سوی حوزه هنری تحریم شده بود، صحبت کردیم. سعید سهیلی در این خصوص به بانی ویدئو گفت:حوزه هنری ادله خاص خود را دارد و معتقد است می تواند ویدئوی را اکران بکند یا نکند ولی وقتی عمده سینماها به خصوص سینماهای شهرستان ها در اختیار حوزه هنری است، با اکران نشدن ویدئوی نیمی از سنیماهای خوب شهرستان را از دست می دهیم.
منوچهر محمدی نیز گفت: طبیعی است مجوزی که در این بخش صادر می شود، باید برای سایر بخش ها چه در حوزه پروانه ساخت و چه پروانه نمایش دارای اعتبار باشد. در این رابطه نهادی دیگر مانند حوزه هنری می تواند با وزارت ارشاد در خصوص ترکیب شوراها رایزنی کنند و حضور فعالی در زمینه سیاست گذاری در کنار وزارت ارشاد داشته باشد.
سید امیر سید زاده نیز در این خصوص گفت: نهادهایی مانند حوزه هنری که بخش قابل توجهی از سینماهای کشور را به دست دارد، دلیل قانونی برای اکران نکردن این ویدئو ها ندارد و تنها سلیقه خود را ملاک قرار می دهد. ارشاد موظف است پای مجوز خود بایستد و تکلیف سینما باید با این نهاد مشخص شود، چون کارگردانان گناه نکرده اند که ویدئو ساختند. در ادامه نظر دیگر کارشناسان را در این رابطه از نظر می گذرانید:

مهرداد فرید:
سالنهای سینمایی حوزه هنری جزو اموال عمومی مردم است

مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیه کنندگان، یکی دیگر از کارگردانانی است که قبلا ویدئوش «بیتابی بیتا» از سوی حوزه هنری در سال ۹۱ تحریم شده بود. او در پاسخ به این که آیا انتظار اصلاح ویدئوی که قبلا مجوز نمایش گرفته از سوی نهادی مانند حوزه هنری درست است یا نه، به بانی‏ ویدئو گفت: به عنوان یک تهیه کننده و کارگردان و کسی که آگاه به مشکلات صنفی و سختی‌های ساخت ویدئو است، به نظرم این کار حوزه هنری نادرست است. در واقع آن ها امانتدار اموالی هستند که متعلق به مردم است و حق ندارند درباره این اموال تصمیم سلیقه‌ای بگیرند. سالنهای سینمایی حوزه هنری جزو اموال عمومی مردم است و باید عموم مردم و کسانی که در عرصه فرهنگ چه مولد و چه مصرف‌کننده هستند، از آن استفاده کنند. بنابراین سلیقه ها خصوصا وقتی که مبهم باشند، نمی توانند چراغ راه ویدئوسازان سینمای ایران باشند. آنچه چراغ راه ماست تنها همان خطوط قرمزی است که شورای صدور پروانه نمایش آن را اجرا و تبیین می کند و ما غیر از آن خود را پاسخگوی هیچ نهاد دیگری نمی دانیم.
وی در خصوص این که ضربه مالی وارد شده به این ویدئو ها باید از چه طریقی جبران شود، عنوان کرد: به طور طبیعی جبران ضربه مالی که به این ویدئو ها وارد می شود، به لحاظ حقوقی و قانونی به عهده ارشاد نیست بلکه به عهده کسی است که این ضربه را وارد می کند. فکر می‌کنم باید کمپین بزرگی بین مردم راه بیندازیم تا با حضور خود در سالن هایی که مربوط به حوزه هنری نیست، اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دهند. این مدنی ترین شکلی است که مردم فرهنگ دوست، می‌توانند از ویدئوسازانی که به این شیوه متضرر می‌شوند، حمایت کنند.
این کارگردان در خصوص این که آیا راه حلی در این رابطه به نظرتان می رسد، عنوان کرد: ما در شورای عالی تهیه کنندگان بیانیه ای صادر کردیم که در آن به شورای صنفی نمایش پیشنهاد کردیم تا بخشی از سالن های حوزه هنری را در قدم اول به طور نمادین تحریم کند تا شاید آنها را متوجه اشتباهشان کند و اگر چنین نشد در قدم های بعدی هیچ ویدئوی به سالنهای حوزه هنری داده نشود تا طعم تلخ تحریم به آنها چشانده شود. در واقع به این ترتیب با مقابله به مثل شاید این بحران از سر سینمای ایران رفع شود. امیدواریم این مصوبه در شورای صنفی اکران به ریاست همایون اسعدیان که ما نیز سه نماینده در آنجا داریم، تصویب شود و در ابتدای امر برای سه سالن حوزه هنری حواله نمایش صادر نشود تا اینکه تغییر رویه دهند و بپذیرند مسیر نادرستی را در پیش گرفته اند.

داوود توحید پرست:
این ضد انسانی‏ترین حرکت ممکن است

داوود توحید پرست یکی از کارگردانانی است که ویدئوش چند سال پیش-«نامزد آمریکایی من»- با خودداری حوزه هنری از اکران در سالن های مربوط به خودش مواجه شد. او در پاسخ به این پرسش که آیا اکران نکردن و انتظار اصلاحیه داشتن از ویدئوی که مجوز نمایش از سوی ارشاد دارد، منطقی است، به بانی ویدئو گفت: وقتی پروانه نمایش از وزارت ارشاد صادر می شود، هر نهادی مانع اکران ویدئو ها شود، به عنوان یک بچه جنگ معتقدم باید آن نهاد را نابود کرد! آن ها نمی دانند برای تولید یک ویدئو چه اتفاقات عجیب و غریبی می افتد و تا مرحله گرفتن سرمایه گذار و اسپانسر ویدئوساز چه سختی هایی را پشت سر می گذارد. گاهی ویدئوساز پروانه نمایش دارد، اما وامی که به کمک آن ویدئو ساخته شود، نمی دهند و عدالت رعایت نمی شود. شعار ایجاد اشتغال می دهند، اما چون وام نمی دهند اشتغال ایجاد نمی شود.
توحیدپرست ادامه داد: وقتی می خواهیم با تمام این سختی ها کاری تولید کنیم، یک نهاد بی قانون به خود اجازه می دهد که ویدئوی را اکران نکند. یادم می آید زمانی که اجازه اکران ویدئوم را ندادند، حالم بد شد. ممکن است سرمایه افراد با این اقدامات از بین برود و زمانی که ویدئوی از لحاظ قانونی پروانه نمایش می گیرد، تمام افراد معتقد به قانون و انسانیت باید با تمام قدرت با نهادی که قانون شکنی می کند، مقابله کند. این دست اقدامات را نمایندگان مجلس می توانند انجام دهند و وظیفه اصلی شان همین است.
این کارگردان افزود: تهیه کننده برای جست و جوی منابع مالی و اینکه عده ای دنبال کار بروند، سختی های بسیاری متحمل می شود و آن ها از این مراحل آگاه نیستند. این سینماها به بخش خصوصی واگذار شود و مردم حق دیدن این ویدئو ها را دارند. گاهی بعضی ویدئو ها را در سینماهای حوزه هنری نمایش می دهند که چندان موجه نیستند و در این شرایط نمی توانند مدعی ارزش ها باشند.
توحید پرست در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای حل این مسأله به نظرتان می رسد، به بانی ویدئو گفت: به نظرم راه حل هر مشکلی گفت و گوی دوستانه است. آقای خاموشی به عنوان رئیس سازمان تبلیغات در شورای پروانه نمایش حضور دارد و نمی دانم این کار حوزه هنری چه معنایی می تواند داشته باشد. هر نهادی که با اکران ویدئو ها مشکل دارد، نماینده ای از جانب خود بفرستد تا زمان اکران ویدئو، هیچ مرجع دیگری حق دخالت در آنچه نمایش داده می شود، نداشته باشد. این ضد انسانی ترین حرکت ممکن است و حرف امام خمینی (ره) این بود که قانون باید اجرا شود؛ حتی اگر ناقص باشد.

محمد نادری:
راه حل خروج از تحریم ویدئو‏ها افزایش سالن‏هاست

محمد نادری مدیر پردیس سینمایی تازه تأسیس ارگ درباره اینکه آیا انتظار اصلاح ویدئوی که قبلا مجوز نمایش گرفته از سوی نهادی مانند حوزه هنری درست است یا نه، به بانی ویدئو گفت: خوشبختانه تعداد سالن های سینما در حال افزایش است و حوزه هنری نیز مجبور می شود، چنین واکنشی نداشته باشد. وقتی ویدئوی از وزارت ارشاد مجوز می گیرد و بعد انتظار اصلاح صحنه هایی از آن را دارند، سلیقه ای عمل می کند و اگر سالن به آن ها نرسد، ضرر می کند و مظلوم هستند.
نادری در پاسخ به این پرسش که تکلیف مخاطبان شهرستان ها برای دیدن ویدئو مورد علاقه شان در شهر خودشان، چیست، عنوان کرد: به نظرم مجمعی برای حل این موضوع تشکیل شود، اما در حال حاضر سالن های خصوصی در شهرستان ها در حال افزایش است و زمانی که این طور باشد، قدرت نفوذ سالن هایی که مربوط به نهادهای دولتی است، کاهش پیدا می کند. بیشتر مجتمع ها و مراکز خریدی که در شهرستان ها ساختند، به این فکر هستند که برویم و برای آن ها سالن بسازیم. فکر می کنم تا دو سال آینده این فرآیند اصلاح خواهد شد.
مدیر پردیس سینمایی ارگ در خصوص اینکه چه نهادی باید ضرر مالی اکران نشدن ویدئوی را در مجموعه سینمایی جبران کند، خاطرنشان کرد: به نظرم تنها وزارت ارشاد که مجوز ویدئو را صادر می کند باید از ویدئوسازان حمایت کند و پیگیر اکران ویدئو ها باشد اما تمام این مسائل با اختلاف حل نمی شود و باید بنشینند، با یکدیگر گفت و گو کنند. اتفاقا خودشان هم ضرر می کنند و بعضی از ویدئو هایی که تحریم می کنند، فروش خوبی دارد. ما در این نوع موارد بیش از پیش حمایت خواهیم کرد و ویدئو را در بهترین سالن خود نمایش می دهیم. تصورم این است که انجمن سینماداران با تهیه کنندگان اتحاد داشته باشند و با وزیر جلسه ای برگزار کنند و این مسأله را حل کنند.

banifilm.ir

آخرین مطالب این بخش سینما

عباس کیارستمی آدم خوبی بود و کارش بسیار عالی بود، او اولین بار که جایزه گرفت نیمه شب از شهر «نیس» فرانسه به من زنگ زد و گفت:« دوست داشتم اولین کسی که خبر را به او می دهم...
سریال «هیات مدیره» در ایام نوروز از شبکه پنج سیما به روی آنتن خواهد رفت. به گزارش رسیده، این سریال به تهیه‌کنندگی مهران رسام و کارگردانی مازیار میری که این روزها در آپارتمانی در غرب تهران در حال تصویربرداری...
سمیرغ جشنوارۀ سی و ششم فیلم فجر، امسال بسیار زودتر از همیشه بر فراز سینمای ایران به گردش درآمد و نظرات مثبت و منفی بسیاری را به سوی خود جلب نمود. هرچند حمیدرضا بیدفی گرافیست‌ جوان و خوش آتیۀ کشورمان،...
منتقدی در روزنامه‌ آبزرور، «پنجره عقبی» را ویدیوی وحشتناک خواند، چون در آن مردی از پنجره مردم را دید می زند! به نظرم این حرف بی معنی است. همه این کار را می کنند، این یک حقیقت است و...

  • کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    کاور Carol of the Bells جدیدترین اثر تیلور دیویس

    دانلود آهنگ جدید مجید خراطها بنام بی رحمی دانلود آهنگ جدید حامد محضرنیا بنام شب یلدا دانلود آهنگ جدید امیر ایکس 2 بنام مغرور دانلود آهنگ جدید سامان جلیلی به نام قدم بزن
    جدیدترین ترانه ها




  • آخرین مطالب